Tibor nem szeret motorozni, mégis övé Magyarország legnagyobb veterán gyűjteménye. Különleges, mára már elfeledett gépcsodák sorakoznak Tiszajenőn. A fiatalember az évek során több mint százharminc kétkerekűt kutatott fel és restaurált.
A több mint 130 veterán kétkerekű közül a legtöbbet Magyarországon gyártották, de azért néhány remekmű a volt csehszlovákiai gyár szalagjairól gördült le. Nem szeret motorozni, mégis az ország legnagyobb veterán motor gyűjteményével büszkélkedhet Péli Tibor. Számára a motorok gyűjtése és helyreállítása jelenti az igazi boldogságot. Már 131 csillogó szépség sorakozik egymás mellett Tiszajenőn a veterán motor gyűjteményben. Pannónia, Danuvia, Csepel, Panni, mára már rég elfeledett magyar motorok, és ezekből szinte minden megjelent típus.
Édesapámnak volt három motorkerékpárja, így már fiatalon beleszerettem a kétkerekűekbe. Igazi kihívást jelent számomra eredeti állapotúra varázsolni egy-egy példányt. Karosszéria lakatos a szakmám, a legtöbb munkát magam tudom elvégezni. Ez egy szenvedély. Nagyon sokan tudják, hogy magyar motorok gyűjtésével foglalkozom, így ha rábukkannak egy elfeledett példányra akkor az többnyire nálam köt ki. Az a legritkább, hogy kiállítható állapotban kerülnek hozzám, a legtöbb esetben az utolsó csavarig szétszedem, restaurálom
- fejtette ki az egyedülálló kincseiről Tibor, aki elárulta, hogy hatalmas odafigyelést igényel számára a sokszor elfeledett pajták mélyén porosodó példányokat szétszednie az utolsó csavarig, majd a helyreállított alkatrészekből ismét összeszerelni, hogy az újra a eredeti formájába születhessen újjá.
Ezek a motorok az utcakép részét képezték évekig Magyarországon, így szinte mindenkinek fűződik valamelyik típushoz egy-egy nosztalgikus élménye.
A gyűjteményben főként Magyarországon gyártott motorok vannak, de azért néhány Jawa típus is találni. A legrégebbi egy 1936-os Csepel Turán. A padlószőnyeggel leterített helységben hatalmas becsben tartott motorok között a séta visszarepíti a látogatókat a múltba, a levegőben érezhető a kétütemű kipufogógáz füstje, ami átitatta a muzeális járgányokat.
Törekszem arra, hogy minden itthon gyártott típusból, és különlegességből legyen nálam egy, amit bemutathatok. Általában sok munka van velük, de a legnagyobb kihívást mégis a hiányzó alkatrészek felkutatása és pótlása jelenti
- tette hozzá Tibor, akinek egy-egy helyreállítás olyan jól sikerült, hogy a kiállítás falán serlegek, kupák és oklevelek sorakoznak, melyeket a különböző veterán versenyeken zsebelhette be.
A fotóra kattintva megnyílik a képgaléria!