Vissza

Befürödtél a Black Friday-akcióval? Elkapkodtad a karácsonyi vásárlást? Így kaphatod vissza a pénzedet!

Bors

Létrehozva: 2023.12.02.

Mikor és hogyan vihetjük vissza a megvett termékeket? Ebben segítünk most.

Az ünnepi rohanás során előfordulhat, hogy olyan terméket vásárolunk, amelyekre mégsincs szükségünk. A Fanny magazin utánajárt, hogyan vihetnénk vissza, ha meggondoltuk magunkat, és mi az, amire különösen figyelnünk kell.

ruha, ruhaválasztás, vásárlás, illusztráció
Az üzletben még tetszett? Mikor vihetjük vissza és mikor nem?  Fotó: Shutterstock

1. Így számoljuk az elállási időt!

Internetes vásárlás esetén, ha a termék nem felel meg az elvárásainknak, vagy egyszerűen nincs rá szükségünk, a kézhezvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól, és visszakapjuk a pénzünket. Az elállási jog ugyanúgy érvényes, ha online rendeljük meg a terméket, de személyesen vesszük át.

2. Az írás megmarad

Fontos, hogy ne szóban, például telefonon, hanem mindig írásban jelezzük az eladónak az elállási szándékunkat, mivel esetleges vitás helyzet esetén a vásárlónak kell igazolnia, hogy elküldte a nyilatkozatot a webáruháznak.

3. Kérjük vissza a pénzt!

Ne csak azt írjuk le, hogy más terméket vártunk, vagy a méret nem megfelelő, hanem kérjük vissza a kifizetett összeget. Ha nem így teszünk, az eladó azt feltételezheti, hogy csak garanciális panaszt teszünk, és ezért kérjük a kijavítást vagy cserét.

4. Meghozták a csomagot!

Előfordulhat, hogy a számlán feltüntetett teljesítési időpont korábbi, mint a tényleges átvétel napja. Ilyenkor arra figyeljünk, hogy a csomag átvételének napjától indul az elállásra rendelkezésre álló 14 napos időtartam.

5. Újraindul a számolás 

Célszerű az írásbeli jelzéssel egy időben visszaküldeni a terméket, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell küldenünk az eladónak vagy az általa meghatalmazott személynek, például a futárnak.

6. Visszajár a szállítási díj

A vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállás tudomására jutásától számított 14 napon belül vissza kell fizetnie a vásárló által kifizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel kapcsolatos összes költséget, mint például a kiszállítási és csomagolási díjat is. Fontos, hogy a kereskedő csak a felkínált legolcsóbb szállítási díjnak megfelelő összeget köteles visszatéríteni.

7. Csúszik néhány napot

A termék árát ugyanabban a fizetési formában kell visszatéríteni, mint amiben a vásárlás történt. Ez azt jelenti, hogy ha bankkártyával fizettünk, akkor nem küldheti vissza a vételárat készpénzben, kivéve, ha ebbe beleegyeztünk. Számoljunk azzal, hogy a visszautalás néhény napos átfutással érkezhet a számlára.

8. Személyesen ingyenes

A visszaküldés költsége minket terhel, kivéve, ha a vállalkozó önként vállalja ezt, vagy ha sérült, hibás az áru. Érdemes utánajárni, hogy van-e lehetőség személyes átadásra, ezzel ugyanis megspórolhatjuk a visszaküldéssel járó költséget.

9. Feltéptük a csomagolást

Gyakran csak a kibontás után derül ki, hogy a termék nem felel meg az elvárásainknak. Ilyenkor sem kell aggódnunk! A webáruház nem utasíthatja el az elállási jogot, még akkor sem, ha az eredeti csomagolást felbontottuk vagy az már nincs meg.

10. Szabad a próba!

Nyugodtan felpróbálhatjuk a ruhát, vagy próbálhatjuk ki a terméket, de ügyeljünk arra, hogy ne tegyük tönkre, ne használjuk túl. Ha ugyanis a kipróbáláson felül rendszeresen használjuk, és az árucikk értéke csökkent, használati díjat is levonhatnak.

11. Higiéniai okokból

Ha a kérésünkre készítik az egyedi terméket, például egy egyedi pólót vagy bögrét, nem élhetünk az elállási joggal. Ugyanez vonatkozik az élelmiszerekre, például egy pizzarendelés esetén, valamint a CD-kre, DVD-kre, szoftverekre, letöltött programokra vagy higiéniai termékekre is, de csak akkor, ha ezeket felbontottuk.

1. Ha nem jó a méret

Ha üzletben vásárolunk egy terméket, és valamiért nem felel meg nekünk, például nem tetszik vagy nem megfelelő a mérete, a kereskedő nem köteles visszavenni az árut. Az elállási jogunkat csak az internetes vásárlásoknál gyakorolhatjuk, mivel ilyenkor nincs lehetőségünk kipróbálni vagy közvetlenül megtekinteni a terméket.

2. Kicsúszunk a határidőből

A gyakorlat szerint az üzletek rugalmasan állnak az ilyen helyzetekhez, legtöbbször 15 napon belül kicserélhetjük a terméket vagy akár elállhatunk a vásárlástól. Főleg az ünnepek idején gyakori, hogy meghosszabbítják a szabályzatban meghatározott csereidőt, így karácsony után még néhány napig lehetőség van a termékek visszaváltására.

3. Pénz helyett utalvány

Még a vásárlás előtt érdeklődjünk arról, hogy levásárolhatjuk-e a termék árát, vagy visszatérítik a teljes vételárat. Ha csak vásárlási utalványt kínálnak fel, érdemes rákérdezni annak érvényességi idejére is. Általában fél év, de van ahol akár három évig is felhasználható.

4. Kivéve, ha akciós!

Vigyázzunk az akciós termékekkel, előfordulhat, hogy a cseréből kizárják ezeket, vagy a cserére kevesebb idő áll rendelkezésre. Sőt, az üzletek dönthetnek úgy, hogy higiéniai okokból egyes termékeket, például fehérneműket, kozmetikumokat, egyedileg készített termékeket nem vihetjük vissza, ezek nem cserélhetők másra.

5. Sérült a csomagolás

Általános szabály, hogy a terméket sértetlen csomagolásban, címkékkel együtt vihetjük vissza az üzletbe. Ha megsérült a csomagolás, vagy már nincs meg, csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy visszaveszi-e a terméket.

6. Nincs meg a blokk

Visszavételkor az egyik legfontosabb a blokk megléte. Ha esetleg nem találjuk, sok helyen elfogadják a bankkártyás fizetési bizonylatot is a vásárlás igazolására. Megoldás lehet az is, ha például az ajándék ruhán rajta van az árucímke, vagy megvan a cipő doboza, amelyről a pénztárnál leolvashatják a temékazonosító kódot. A blokkot helyettesítheti a lepecsételt jótállási jegy is.


 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek