A ChatGPT segítségével szinte bármilyen témában bővíthetjük ismereteinket, ezért az alkalmazása a gyerekek számára is hasznos lehet.
Varga Bálint, a Cubicfox szakértője elárulta, hogyan tehetik hatékonyabbá a tanulást a diákok és mi az, amire nem érdemes használni a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket!
A ChatGPT intelligens válaszadási képessége lehetővé teszi, hogy a diákok különböző témákban gyorsan és hatékonyan szerezzenek információkat. A rendszer képes válaszolni a tanulók kérdéseire és magyarázatot adhat bonyolult fogalmakra, ezzel támogatva a gyerekeket a tananyagok mélyebb megértésében.
Érdemes a diákoknak kialakítaniuk egy tanulási ütemtervet, ami illeszkedik a napi rutinjukhoz, ugyanakkor elegendő időt biztosít a felkészülésre. Ugyan a mesterséges intelligencia gyors válaszokat ad, ajánlott bizonyos időközönként szünetet tartani, hogy a tanulók fenntartsák a figyelmet és a motivációt.
Érdemes végiggondolni, hogy pontosan mit szeretnénk megtudni. Amikor a ChatGPT-től kérdeznek, próbáljanak minél egyértelműbben és specifikusabban fogalmazni. A jól feltett kérdések ugyanis elősegítik, hogy pontos és releváns válaszokat kapjanak. Kerüljék a túl általános leírásokat!
Érdemes kulcsszavakat használni, hogy a mesterséges intelligencia pontosabban értelmezhesse a kérdést.
Amikor a diákok mélyebben próbálnak körüljárni egy témát, érdemes megkérni a programot, hogy a kérdésükre adott választ példákkal szemléltesse. Ezáltal könnyebben megérthetik a magyarázatot és egyszerűbb lesz alkalmazni a megszerzett ismereteket. Ha linkeket is kérnek a programtól, az kilistázza azokat a forrásokat, amelyekből bővebben tájékozódhatnak, felgyorsítva a kutatási folyamatot.
Ha a diákok a tananyagot kisebb témákra bontják, könnyebben befogadhatóvá válik a tanulnivaló. Ezt követően megkérhetik a ChatGPT-t, hogy az adott tematikához készítsen gyakorlati feladatokat, példákat és teszteket, amelyek segítenek elmélyíteni a tudást.
Miután a tanulók megoldottak egy feladatot, kérjenek visszajelzést a ChatGPT-től annak helyességét illetően! Arra is megkérhetik a programot, hogy szükség esetén javítsa ki a hibáikat. Ezzel a módszerrel tanulhatnak az esetleges tévedésekből. Ha van rá lehetőség, érdemes segítségért
fordulni egy tanárhoz, hogy ellenőrizze, a tanuló mindent jól megértett-e.
A diákok elmélyíthetik a ChatGPT segítségével megszerzett tudást, ha összefoglalják, mit tanultak meg a program használata során. Érdemes az anyag áttekintése után kiemelni a fő pontokat és a kulcsfontosságú információkat, hogy átlássák és könnyebben megjegyezzék a tananyag lényegét.
Érdemes többször visszatérni a kapott információkhoz, hogy azok jobban beépüljenek. Segíthet a tanulóknak, ha saját szavaikkal összefoglalják, hogy mit tanultak, de használhatnak például ábrákat és diagramokat is. Ezek elkészítésében is segíthet a ChatGPT, ha megkérjük, hogy az általunk
megadott tananyag megértéséhez hozzon létre vizuális eszközöket.
Habár a mesterséges intelligencia alapú programok a tanulás során számos előnyt kínálhatnak, vannak helyzetek, amikor nem célszerű vagy nem etikus alkalmazni. Használata közben érdemes vigyázni, hogy a diák ne kövessen el plágiumot. Mások munkájának saját neve alatt történő bemutatása ugyanis súlyos etikai vétségnek számít.
Mielőtt a tanuló felhasználná a ChatGPT által adott válaszokat, érdemes elővigyázatosan állni a programtól származó információkhoz. Ha a diákok körültekintően szemlélik és ellenőrzik a mesterséges intelligencia tudását és a rendszertől kapott forrásokat, az segít kiépíteni a kritikus
hozzáállást. Ezáltal arra ösztönözve a tanulókat, hogy utánajárnak az állítások igazságtartalmának.
Amennyiben egy feladat során a diák egy az egyben bemásolja a program által adott válaszokat és a saját gondolataiként tünteti fel azokat, nem csak etikai vétséget követ el, de közben saját magát is átveri, hiszen az így kapott érdemjegy nem a valódi tudását tükrözi. Arról nem is beszélve, hogy a
ChatGPT olykor magyartalan megfogalmazása, vagy akár nem odaillő mondatai könnyen lebuktathatják a tanulót.
A mesterséges intelligencia alapú programok használata közben se feledkezzünk el az adatvédelemről. A diákoknak is érdemes elmagyarázni, hogy ha megadják a személyes adataikat, azzal azt kockáztatják, hogy illetéktelen személyek hozzáférjenek és visszaéljenek az információkkal. Ne adják meg a nevüket, címüket, telefonszámukat vagy a banki adataikat, csökkentve a csalások esélyét!
Fontos, hogy a ChatGPT használata inkább kiegészítse, mintsem helyettesítse a tanuló munkáját. Érdemes ügyelni arra, hogy megmaradjon a diák kreatív gondolkodása, valamint problémamegoldó képessége. Használja a programot inspirációként, illetve kiindulópontként, de ne csupán arra
hagyatkozzon! Inkább gondolja tovább a válaszokat és hagyja, hogy azok további ötleteket és megoldásokat szüljenek!
Figyeljünk oda rá, hogy a diák életében a ChatGPT ne helyettesítse a személyes kapcsolatokat! Habár az eszköz hasznos lehet a tanulásban, nem válthatja ki az emberi interakciók előnyeit. A személyes kapcsolatok segíthetnek az empátia, az együttműködés és a hatékony kommunikáció
fejlesztésében, amelyek támogathatják a tanulók későbbi boldogulását, ezért nem érdemes elhanyagolni azokat - írja a Fanny magazin.