Ha autóval utazunk külföldre, vagy egy másik országban tervezünk kocsit bérelni, ne csak a papírokkal és a műszaki dolgokkal foglalkozzunk. Muszáj tisztában lennünk az adott ország KRESZ-szabályaival, különben pórul járhatunk!
Habár az Európai Unióban nincs egységes közúti közlekedési szabályozás, de vannak olyan előírások, amelyeket minden uniós országban alkalmazni kell. Ilyen például a biztonsági öv használata, gyermekek számára speciális ülés biztosítása, valamint az, hogy tilos vezetés közben kihangosító, illetve hangvezérlés nélkül mobiltelefont használni - írja a Fanny magazin.
Mielőtt elindulunk, tájékozódjunk a célországban érvényben lévő közlekedési szabályokról, mert sok minden elérhet az itthon megszokottaktól. Ilyen például a véralkohol szint, van, ahol zéró tolerancia van érvényben (mint Magyarországon), több országban a 0,5 g/l a leggyakoribb általános érték, de az Egyesült Királyság nagy részén 0,8 g/l.
Habár itthon már nem kötelező, hogy nálunk legyen az autó forgalmi engedélye, ha külföldre megyünk, mindenképpen legyen nálunk, és a biztosítás érvényességét igazoló zöldkártyáról se feledkezzünk meg! Céges autó esetében pedig szükség lehet a használatra jogosultság igazolására is.
Bárhova is indulunk, győződjünk meg róla, hogy van nálunk elsősegély doboz, elakadásjelző háromszög, és láthatósági mellény. Ausztriában például kifejezetten keményen büntetnek, ha valaki autópálya mellett mellény nélkül száll ki az autóból. Épp ezért jó, ha nemcsak a vezetőnek, de minden utasnak is van láthatóságija.
Németország számos városában és azok agglomerációjában környezetvédelmi zónákat alakítottak ki, ahová csak megfelelő környezetvédelmi plakettel szabad behajtani. Aki ezt elmulasztja, komoly büntetésre számíthat, ezért érdemes még itthon beszerezni.
Ausztriában az autópálya-kijelzőkön megjelenhet az IG-L felirat és egy csökkentett sebességhatár. Ezt akkor alkalmazzák, ha a levegőtisztaság ezt megköveteli. Azok a gyorshajtók, akik ezt nem veszik figyelembe, sokszoros, akár 5 ezer eurós büntetési összegre számíthatnak.
Nem csak a sebességhatárok térhetnek el külföldön a hazaitól, és az is ismert, hogy bizonyos országokban az út másik oldalán kell hajtani. Viszont olyan aprónak tűnő, de éles helyzetben fontos különbségek is vannak, minthogy Franciaországban az autó vezetőjének kell biztosítania az alkoholszondát, ha a rendőrség ellenőrizni akarja.
A közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése érdekében az uniós országok információt cserélnek egymással a közlekedési jogsértésekről. Ez azt jelenti, hogy ha autónkkal külföldön követünk el szabálysértést, az azért járó bírságot itthon is behajtják tőlünk, ha a helyszínen nem rendeztük.
Ezekben az esetekben biztos, hogy itthon is utolér minket a büntetés: biztonsági öv használatának elmulasztása, piros lámpán való áthajtás, ittas vezetés, tiltott sávhasználat, vezetés közbeni mobilozás, jogtalan sztrádahasználat, tilosban parkolás, szabálytalan telefonálás vezetés közben.
Ha bármilyen bírságot kapunk külföldön, érdemes minél hamarabb rendezni. Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy mire hazaérünk a nyaralásból el is felejtjük – amivel csak tetézzük a bajt. Utalni ma már mindenhol lehet, akár a telefonunkon is elintézhetjük ezt a kellemetlenséget!
Ha egy bírság vár a kocsinkon, ellenőrizzünk le minden adatot, hogy valóban nekünk szánták-e a kellemetlen ajándékot. Nézzük meg a papíron szereplő rendszámot, a kocsi típusát, a helyszínt és az időpontot. Ilyen estekben vitás helyzetek is kialakulhatnak, az autóklubokhoz azonban jogi segítségnyújtásért is fordulhatunk.
Sajnos minden országban vannak olyanok, akik a bajbajutottakon akarnak nyerészkedni, és horribilis összegért ajánlanak fel nekünk műszaki segítségnyújtást. Ha bárhol lerobbantunk, érdemes felhívni a saját biztosítónkat vagy a Magyar Autóklubot, akik külföldi partnereiken keresztül tudnak segíteni.
Nem ritka, hogy a kihelyezett sebességmérő kamerák rosszul olvassák be a rendszámot, a fényviszonyok miatt nem készül jó felvétel, ezért tévesen kapunk büntetésről szóló levelet. Ha ez történik, azonnal vegyük fel a kapcsolatot az adott szervvel, hogy tisztázni tudjuk a félreértést, ugyanis, ha nem reagálunk, a szabálysértési határozat jogerőre emelkedhet.
Ha az első fizetési felszólításra nem reagálunk, a következő felszólítással a szabálysértési határozat jogerőre emelkedhet, a bírság ára pedig megemelkedik. Ha a büntetés összege meghaladja a 70 eurót, az ügy az Országos Rendőr-főkapitánysághoz kerül automatikusan és elindul a behajtási eljárás.
Ha a helyszínen nem rendezzük a bírságot, és hazatérve sem reagálunk az értesítésre, akkor egy idő után büntetőeljárást is indíthatnak ellenünk, aminek a vége több millió forintos büntetés is lehet. Ráadásul, mivel a rendezetlen közlekedési bírságos ügyek évekig nem évülnek el, ha akár évek múlva újra meglátogatjuk azt az országot, egy rendőri ellenőrzés során komoly problémát jelenthet.