leállás

Leálló légiforgalom és bankok, globális informatikai pánik: minden, amit eddig tudni lehet

WM

Létrehozva: 2024.07.19.

Soha nem látott informatikai káosz uralkodott el a világon pillanatok alatt. Bankok, légitársaságok, tévécsatornák álltak le. A Microsoft elismerte a problémát.

Hivatalos közleményt adott ki a Microsoft, amiben elismeri, hogy egy világszintű informatikai hibával szembesültek pénteken. Feltehetően ennek következtében médiumok, légitásaságok és bankok váltak elérhetetlenné az ügyfeleik számára. 

Ryanair, repülőtér, London, Budapest, járat,
A világ számos repülőterén kell jelentős késére számítani. Feltehetően több járatot is törölni fognak. Fotó: A Bors egyik olvasója, képünk illusztráció

A legolvasottabb német napilap, a Bild egy folyamatosan frissülő cikkében azt írja:

  •  a világon számos - köztük a berlini - repülőtér utasforgalma teljesen leállt, köztük a teljes amerikai légiközlekedés;
  • a világon több tévécsatorna és online hírportál is elérhetetlenné vált;
  • még McDonald's üzleteket is kénytelenek voltak bezárni.

Ssokan a Microsoft PC operációs rendszerével hozták összefüggésbe.

Egyelőre bizonytalan a hiba forrása

A Microsoft 365 hivatalos szolgáltatásfrissítése - amelyet a nap folyamán korábban az X-en tettek közzé - azt mondta, hogy vizsgálnak egy olyan problémát, amely hatással van a felhasználóknak a Microsoft 365 különböző alkalmazásaihoz és szolgáltatásaihoz való hozzáférési képességeire.

A Microsoft szóvivője azonban pénteken azt mondta a BBC-nek, hogy „a szolgáltatások többsége már órákkal korábban helyreállt”. Az ausztrál belügyminiszter szóvivője szerint a kiesés a jelek szerint a Crowdstrike globális kiberbiztonsági cégnél felmerült problémával függ össze, és az ország kiberbiztonsági felügyelősége szerint nincs olyan információ, amely támadásra utalna.

A magyar bankok rendben, a légitársaságok viszont elestek

A portál megkereste a legnagyobb bankokat, az OTP, az MBH és a CIB bank is azt írta válaszukban, hogy az ő rendszereiket nem érintette a leállás. 

Az utazás azonban Magyarországon is nehézkesség vált. A Wizzair és a Ryanair rendszerei is leálltak. A Wizzair esetében az alábbi szolgáltatások nem voltak elérhetők a cikkünk írásakor:

  • a Wizz Air weboldala és mobilalkalmazása
  • a foglalási rendszer
  • az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása
  • kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása

Egyelőre teljesen kiszámíthatatlan a reptéri utazás, a Wizzair azt javasolja, hogy legalább 3 órával az indulás előtt menjenek ki az utasok az érintett repterekre. 

A Budapest Airport közleménye szerint 

Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti.

Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését. A Budapest Airport a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít. A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, hogy amennyiben rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A Terminálra lépjenek be és fáradjanak az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében kérjük, kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe." - írják

Szinte minden szférában vannak fennakadások

  • Az Egyesült Királyságban a vasútnál is közölték az ügyfelekkel, hogy „széles körű informatikai problémák” miatt késésekre kell számítaniuk.
  • A Londoni Értéktőzsde is azok közé a vállalkozások közé tartozik, amelyeket világszerte érintett az informatikai rendszerek globális kiesése. A tőzsde honlapján ma kora reggel közzétett nyilatkozat szerint technikai problémát vizsgálnak az RNS – a tőzsde szabályozói hírszolgálatának – közleményeinek közzétételével kapcsolatban.
  • A probléma súlyosságát jelzi, hogy több országban még az egészségügyi ellátásban is komoly problémák merültek fel. Hollandiában betegeket küldtek haza kórházakból, a brit háziorvosi rendelőknél pedig nem tudnak időpontot foglalni az ott használatos NHS-rendszeren belül. Hibaüzenet jelenik meg, kommunikációjukban pedig azt közölték, hogy „a probléma kihatással van az alapvető egészségügyi irányítási rendszerünkre”.
  • Az Amerikai Egyesült Államokból pedig olyan hírek érkeztek, hogy a 911, vagyis a teljes segélyhívórendszer vált elérhetetlenné. 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek