Felfedezés

Meglepő dologra bukkantak a Marson, ez mindent megváltoztat

K.B.

Létrehozva: 2024.09.18.

Egyre több új dologra bukkannak a kutatók a Vörös bolygón.

Megdöbbentő hírek érkeztek a Marsról. A kutatók ugyanis új gravitációs anomáliákat fedeztek fel a bolygón, ami arra utalhat, hogy valami rejtőzhet a felszín alatt. A legújabb gravitációs feltérképezési módszerek segítségével próbálják meg a tudósok megismerni a bolygó titkait, ennek köszönhetően bukkantak olyan rejtett struktúrákra, amelyek akkor alakulhattak mi, amikor még a bolygót egy óriási óceán borította. Ezek a struktúrák azonban egyes helyeken sokkal sűrűbbek, mint a környező területeken, ezért kérdéses, hogy hogyan kerültek oda. Az eredetük pedig továbbra is kérdéses.

lyuk a Marson
A Mars rengeteg titkot rejt még magában /Fotó: NASA

A most felfedezett területek 10-13%-al sűrűbbek, mint maga a Mars kérge, ami arra utal, hogy vagy vulkáni eredetűek, vagy becsapódások hatására keletkeztek. Ezek a sűrűbb anyagok vélhetően a bolygó eddig rejtett északi féltekének felszínei alatt rejtőzhetnek. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Mars bolygó északi felének kéregkora jóval nagyobb lehet, mint korábban a kutatók gondolták. Ez átírhatja a bolygó geológiai történelmét és új információkat árulhat el a bolygó kialakulásának korábbi időszakairól.

Aktív vulkánok rejtőzhet a mélyben

A DailyStar beszámolója alapján a másik nagy felfedezés a Tharsis-fennsíkhoz kötődik, amely a Naprendszer legnagyobb vulkánja. Érdekesség ezzel kapcsolatban, hogy a vulkán körül gyenge gravitációs anomáliát észleltek a kutatók, ami arra utal, hogy a mélyben alacsonyabb sűrűségű terület rejtőzhet. Ráadásul ez a terület 1000 méter mélyen húzódik, és egy hatalmas láva robbanás nyoma lehet. Ezzel együtt még magasabb lehet az Olympus Mons magassága, mint korábban gondoltuk. A tudósok véleménye szerint arra következtethetünk, hogy a bolygó vulkánjai a mai napig aktívak, és a bolygó belső mozgásai hatással lehetnek a felszínére. Ez pedig azt jelentené, hogy a bolygó vulkánjai a mai napig növekedhetnek, és a Marson akár újabb vulkánok is kialakulhatnak - zárta sorait a lap.