Egy ügyvéd és egy vezetéstechnikai oktató beszélt a szörnyű tragédiáról. Sallai Nóra balesete kapcsán szó esik arról is, hogy milyen enyhítő körülmény jöhet számításba.
Sallai Nóra balesetéről a Bors elsők között számolt be. A tragédiában, sajnálatos módon, a kisfia életét veszítette. Az édesanya állapota továbbra is válságos. Lapunk egy ügyvéddel és egy vezetéstechnikai oktatóval is beszélt Sallai Nóra tragikus végű ütközéséről.
- Ha a vizsgálat megállapítja, hogy műszaki hiba okozta a balesetet, akkor az enyhítő körülmény, legyen szó bármely résztvevőről - hívta fel a figyelmet Fridman Róbert ügyvéd, aki a Borsnak elmondta, hogy mely résztvevő számára, mi jelenthet enyhítő körülményt.
Ha jól tudom, a kanyarodó sofőr nem adta meg az elsőbbséget, a másik sofőr pedig átlépte a sebességhatárt, így elméletileg mindketten hibáztak. Talán csak az autók műszaki hibája lehet olyan körülmény, mely enyhítő, más nem nagyon
- fogalmazott az ügyvéd, majd hozzátette, a sebességhatárt átlépő sofőr szempontjából, mi érvényesül: - Az ő részéről elvárhatósági elv van, azaz, ő úgy gondolhatta, a KRESZ alapján, hogy más megadja neki az elsőbbséget. Az már egy másik kérdés, hogy ő maga túllépte a sebességkorlátozást, ezzel megsértve a KRESZ-t.
Arról nem is beszélve, hogy a tragikus baleset sajnálatos módon véget vetett egy mindössze ötéves kisfiú, Sallai Nóra kisfiának az életének. Így összességében egyelőre valószínűleg csak a műszaki hiba lehet enyhítő körülmény. Arról, hogy ki vezette a BMW-t és ki volt a jármű tulajdonosa, itt írtunk.
Az általunk megkérdezett vezetéstechnikai oktató arra hívta fel a figyelmet, hogy a folyamat során a rendőrség egy állami listából rendel majd ki egy igazságügyi műszaki szakértőt. A történteket vagy rekonstruálják vagy feldolgozzák a helyszínelés anyagait. Ezután szimulációs programok segítségével mondják majd meg, hogy egyrészt mi történt, másrészt hogyan lehetett volna elkerülni a balesetet, ha az egyáltalán elkerülhető lett volna.
Nagyon nehéz véleményt mondani, mindenki védi a saját álláspontját, mi pont ezért tartunk tréningeket, hogy veszélyes helyzet esetén az emberek ne azt tegyék, amit ösztönösen gondolnak, hanem amit tudatosan képesek megcsinálni
- hangsúlyozta a vezetéstechnikai oktató, majd hozzátette: - Vélhetően mindketten hibáztak és vélhetően mindkettejük tettére lehetnek érvek.
Amellett, hogy a gyorshajtásra nincs mentség, itt valószínűleg azok a fizikai dolgok fogják meghatározni a vizsgálat végső eredményét, hogy amikor odaérkezett, abban az időpillanatban, milyen messze volt a jármű, hány másodperc alatt ért oda, ki lehetett-e védeni vagy lehetett-e bármi olyat tenni, amiben csökkenteni lehetett volna a sérülés mértékét.
Itt egy ember nyilatkozhat, ő az, akit a független magyar bíróság kirendel, mint igazságügyi műszaki szakértőt, amit ő mond, azt kell elfogadni
- tette hozzá a vezetéstechnikai oktató, aki azt is felsorolta, hogy mennyi tényezőre készítik fel egy-egy oktatás során a sofőröket, hogy minél inkább csökkenteni lehessen a hasonló esetek kialakulásának a kockázatát:
Előrelátás, vezetéstechnika, hogyan kell bánni az autóval, hogyan kell felismerni egy vészhelyzetet, mit kell csinálni, mit tud az ember megtenni pihenten, fáradtan, milyen korlátozó tényezőt jelent a sötét, az eső, a kis autó, a nagy autó. Ha elkerülhetetlen az ütközés, mire törekedjünk, minek ütközzünk, ha muszáj, minek semmiképpen ne, ez mind az oktatási anyag része
- fejezte be az oktató.