Egy AI-nagymama halálra szívatja a telefonos csalókat és közben megvédi a valódi áldozatokat. Úgy játszik a csalókkal, mint macska az egérrel!
A telefonos csaló éppen a következő áldozatát keresi, amikor egy kedves, idős nagymamára bukkan, akit ki is szemel magának. Eddig ebben még semmi különös nincs, halottunk már rengeteg ilyen unokázós csalási történetet: akár lehet a csaló egy banki ügyintéző vagy egy állítólagos unoka is. Ám mostantól a mesterséges intelligenciát használva, megváltozhatnak az erőviszonyok. Az előbb említett történetben van egy csavar: a hívott nagyi valójában nem igazi, hanem egy mesterséges intelligencia. Egy angol távközlési cégnél fejlesztették ki az új AI-t, ami a telefonos csalókat időrabló beszélgetésekre kényszeríti – és ezáltal megvédi a valódi áldozatokat.
Szinte egy teljes iparág épült már az időseket érintő csalásokra. A bűnözők bárkinek kiadhatják magukat és telefonhívásokon, vagy sms-eken keresztül veszik rá a megfélemlített, aggódó időseket arra, hogy adják meg azokat az adatokat, melyek birtokában lenullázhatják a bankszámlájukat. A csalók ráadásul most már egyre gyakrabban használnak mesterséges intelligenciát az átverésekhez. És ezért az idősebbek, illetve a technológiában kevésbé képzettek vannak a legnagyobb veszélyben, hiszen őket sokkal könnyebb átvernie a csalóknak, a mesterséges intelligencia segítségével. Ezért egy távközlési cég kitalálta, hogyan is vágjon vissza.
Ez az AI-technológia olyan hihetően utánozza egy idős hölgy hangját, stílusát és beszédmodorát, hogy a csalók észre sem veszik, hogy nem egy valós nagymamával állnak szemben. A technológia célja egyszerű: a csalók idejének a pazarlása hosszú, felesleges beszélgetésekkel, például felesleges kérdések feltevésével, vagy nosztalgikus kis történetek elmesélésével.
Az a célunk, hogy megvédjük az ügyfeleinket, miközben az átverők életét megnehezítjük! Minden perc, amit a csaló az AI-al tölt, az az idő, amit nem tud a valódi emberek átverésére fordítani
- magyarázta az O2 egyik szóvivője az Uniladnak, hozzátéve, hogy az AI akár 40 percig is képes vonalban tartani a csalókat.
Bár ez egy ötletes megoldás, de a mesterséges intelligenciát a csalók is felhasználták már, amikor telefonos hívásokban más emberek hangját használták fel az AI segítségével, és úgy csaltak ki pénzt a hozzátartozókból, akár idősekből is...
– mondta egy kiberbiztonsági szakértő.
Az említett csalások a közelmúltban valóban elterjedtek voltak, és volt magyar áldozata is. A csalók a mesterséges intelligencia segítségével lemásolták az emberek hangját, hogy a hozzátartozóiktól pénzt csaljanak ki. Ehhez akár egy rövid hangminta is elegendő volt, amit az interneten találtak.
Az O2 viszont a kritikákra reagálva hangsúlyozta, hogy az AI csak a csalók hívásaira reagál, és szigorúan a törvényi keretek között. Emellett nem fér hozzá semmilyen ügyféladatokhoz, így nem sérti a hívók jogait.
Ahogy a csalók módszerei fejlődnek a mesterséges intelligenciával, úgy kell az ellenük való védekezésnek is egy lépéssel előttük járnia
- állítja a cég szóvivője. Egy biztos: a telefonos csalóknak mostantól kétszer is meg kell gondolniuk, hogy kit hívnak fel. Mert lehet, hogy a következő beszélgetésük nem egy áldozattal, hanem egy végtelenül kedves, de fáradhatatlan AI-nagyival zajlik le.