Ezeket a szabályokat tartsuk be, és kisebb lesz a baleset kockázata.
A tél, a hideg időjárás, a fagyok, a csapadék megkövetelik, hogy több időt fordítsunk autónkra, és felejtsük el, hogy reggelente csak bepattanunk és indulunk! A balesetmentes közlekedéshez ilyenkor még nagyobb odafigyelés szükséges - írja a Fanny Magazin.
A téli a legjobb
A hideg beálltával az első és legfontosabb, hogy cseréljük le a nyári gumikat télire. Bár Magyarországon ez nem kötelező, nem büntetik, ha valakinek nincs téli gumija, de bizonyított tény, hogy a nyári gumik már +7 fok alatt csúszni kezdenek. Szakemberek szerint a négy évszakos gumik nem helyettesítik a télit, de sokkal jobbak, mintha egész évben nyári gumikon gurulnánk.
Tiszta ablak kell
Érdemes lecserélni az ablaktörlő lapát gumijait is, és fagyálló szélvédőmosó folyadékot vásárolni. Ezen kívül mindig legyen a kocsiban jégoldó és jégkaparó is. Nem szabad úgy elindulni, hogy nem látunk ki tökéletesen az autóból!A havas szélvédő csak szabálysértésnek minősül, de ha bizonyíthatóan emiatt okozunk balesetet, akár büntetőeljárás is indulhat ellenünk.
Látni és látva lenni
Győződjünk meg róla, hogy minden lámpa megfelelően működik és tiszta. Télen gyakori a köd, nagyon hamar sötétedik, nem kockáztathatjuk meg, hogy egy hibás vagy gyenge lámpa miatt nem látnak minket a közlekedésben résztvevők. Ha nem működik megfelelően az autó világítása, 5-50 ezer forint közötti helyszíni bírságot is kiszabhatnak.
Takarítással kezdjünk
A legtöbben fehér télben reménykednek, és bár a hó valóban gyönyörű, az autóvezetőkre plusz terhet ró. Indulás előtt például mindig söpörjük le az egész kocsiról a havat, ugyanis ha az menet közben esik akár a mi ablakunkra, vagy az utánunk jövő autó elé, nagyon könnyen balesetveszélyes helyzetet tud teremteni.
Maradjunk le
Téli útviszonyoknál lassabban kell haladni, hogy időben tudjunk reagálni.
Minden helyzetben nagyobb követési távolságra van szükség, ezért hagyjunk több helyet az előttünk haladó autó és magunk között, mert a fékút hosszabb lehet. Egy esetleges balesetnél a rendőrök mindig ellenőrzik a követési távolságot, és ha nem találják megfelelőnek, súlyosbíthatja a károkozóra kiszabott büntetést.
Csak finoman
Ne fékezzünk rutinból! Télen sokkal finomabban kell rálépnünk a fékre, hogy elkerüljük a kerekek megcsúszását. Ha ABS-rendszer van az autónkban, hagyjuk, hogy az dolgozzon. A hirtelen irányváltásokat is kerüljük, valamint a kanyarokat is lassan kell bevenni.
Ezt tegyük, ha elhavazódunk
Ha megcsúszik az autó, ne fékezzünk hirtelen, hanem kormányozzunk óvatosan abba az irányba, amerre az autó fara csúszik, hogy visszanyerjük az irányítást. Ha nagy a hó, eleve ne induljunk el hólánc nélkül városon kívülre, de ha mégis hóba ragadunk, ne pörgessük ki a kerekeket, mert azzal csak mélyebbre ássuk magunkat. Inkább guruljunk kicsiket előre-hátra, hogy kiszabaduljunk.
Hol kötelező a téli gumi külföldön?
Ausztriában nov. 1. és ápr. 15. között kötelező a téli gumi használata jeges vagy havas úton. A rendőrök azt is ellenőrzik, hogy mind a négy abroncson téli gumi van-e! Vannak olyan útszakaszok is, ahol a hólánc is kötelező, ezeken a szakaszokon külön közlekedési tábla figyelmezteti erre az autósokat. Bosznia-Hercegovinában szintén nov.1 – ápr.15. között kötelező a téli gumi.
Mellény is kell
Csehországban csak bizonyos útszakaszokon kötelező a téli gumi november 1. és március 31. között. Szlovákiában mindenhol kötelező, azonban Lengyelországban nem. Magyarországon alapvetően csak az elakadásjelző háromszöget és az elsősegélycsomagot kötelező az autóban hordani, de Lengyelországban a láthatósági mellény is alapfelszerelésnek számít, ezért a rendőrök ellenőrizhetik a meglétét.
Számít a méret
Ha Horvátországba indulunk, semmiképpen ne hagyjuk itthon a hóláncot, ugyanis, amint lejegesednek az utak vagy 5 centiméternél több hó hullik, használata kötelező. A rendőrök telente azt is ellenőrizhetik, hogy autónkon van-e téli gumi, minimum a hajtott tengelyeken.
Lánc és matrica
A téli gumi nem kötelező Franciaországban, de a hólánc igen, legalábbis némely útszakaszon. November 1. és március 31. között engedélyezettek a szöges abroncsok, de ha ilyen teszünk autónkra a városon kívül is csak 90 km/h-val hajthatunk, valamint matricát kell ragasztani az autóra, hogy a többi autós is lássa.
Súlyos bírság jár érte
Romániában kötelező a téli gumi használata egészen március végéig. Ha baleset történik, amely visszavezethető a nem megfelelő autógumikra, nagyon magas bírságra készülhetünk fel. Keleti szomszédunknál az alkohol fogyasztásra is figyelni kell, hiszen zéró tolerancia van, épp úgy, mint Szlovákiában és Csehországban.
Vezetés közben enni sem szabad
Németországban nem kötelező a téli gumi, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 euró, aki pedig a forgalmat akadályozza, mert például elakad a nyári gumival, 80 euró büntetésre számíthat. Vigyázzunk, mert akkor is járhat pénzbírság, ha rajtakapnak, hogy vezetés közben étkezünk.
Tábla figyelmeztet
Spanyolországban nincs egységes szabályozás, ezért mielőtt elindulunk, olvassunk utána, mert régiónként eltér, hogy kötelező-e a téli gumi vagy a hólánc használata. Az adott területeken erre tábla figyelmezteti az autósokat. A gyermekülésekre is figyelni kell, mert a 135 cm-nél kisebb gyermekek számára a biztonsági ülés és a megfelelő ülésmagasító kötelező.
Világítson a sötétben
Az olasz autópályákon kötelező az autólámpa használata télen, még nappal is. A skandináv országokban, például Norvégiában, Svédországban és Finnországban egész évben kötelező a fény felkapcsolása, mivel itt sokkal sötétebbek a nappalok, mint mondjuk Magyarországon.