Bár szerencsére ritka, de előfordulhat, hogy elveszik vagy megsérül a küldeményünk. Kis odafigyeléssel bebiztosíthatjuk magunkat ilyen esetekre. Mikor fizet a posta kártérítést elveszett csomag esetében?
Ha egy postai küldemény elveszik, megsérül, vagy késve érkezik, a feladó vagy a címzett kártérítésre tarthat igényt, de ennek feltételei a küldemény típusától és a feladás módjától függenek. A vonatkozó törvény értelmében „az egyetemes postai szolgáltatás keretében felvett nem könyvelt postai küldemény megsemmisülése, teljes vagy részleges elveszése vagy megsérülése esetén a postai szolgáltatót – kivéve, ha a kárt szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozta – kártérítési kötelezettség nem terheli.”
A szabályozás szerint a levelek közül tehát csak a tértivevényes ajánlott tekinthető könyveltnek. Ha ilyen küldemény vész el vagy sérül meg, a Magyar Posta kártérítési átalányt fizet.
Ha ajánlott vagy értéklevél, illetve csomag veszik el, a feladó kártérítési igényt nyújthat be. Az értéklevélnél az előre megjelölt érték alapján történik a kifizetés. Könyvelt küldemény esetében megsemmisülés vagy elvesztés esetén a szolgáltatásért fizetett összeg tizenötszörösét fizeti vissza a Magyar Posta.
A feladás után 30 nap elteltével lehet eltűntnek nyilvánítani a küldeményt.
Az ehhez kapcsolódó kártérítési igényt 6 hónapon belül lehet benyújtani a postán vagy online ügyfélszolgálaton keresztül, ehhez szükség van a feladóvevényre és igazolásra a küldemény értékéről, ez lehet számla vagy rendelési visszaigazolás.
Ha a küldemény idővel mégis előkerül, azonnal kézbesítik, viszont a már kifizetett kártérítést nem kérik vissza.
Ha az MPL szolgáltatással feladott csomag veszik el, a posta a feladási díjon felül a csomag értékét is megtéríti, de csak bizonyított értékig. Sima levél vagy nem ajánlott küldemény elvesztése esetén a posta nem vállal felelősséget, így kártérítés sem igényelhető.
Ha nagyobb értékű csomagot adunk fel, akkor érdemes az értéknyilvánítás járulékos szolgáltatást igénybe venni, mert csak ebben az esetben kaphatjuk vissza az elveszett csomag tényleges értékét! Bár így többe kerül a szolgáltatás, de a feladó és a címzett is nagyobb biztonságban van esetleges probléma esetén.
Ha nyugodtak akarunk lenni azzal kapcsolatban, hogy küldeményünk időben és épségben megérkezik, használjunk nyomon követhető küldeményeket, mint az ajánlott levél, az értéklevél, MPL csomag vagy éppen futárszolgáltatás.
Ahhoz, hogy ne vesszen el küldeményünk, a legfontosabb teendő, hogy a címet pontosan és olvashatóan tüntessük fel. Használjuk a teljes nevet és címet, beleértve az irányítószámot. Kerüljük a rövidítéseket. Írjuk rá a feladó nevét és címét is.
Megfelelő csomagolással elkerülhetjük a sérülést vagy a csomag szétnyílását, a tartalmának elvesztését, megrongálódását. Használjunk erős dobozt vagy borítékot, és fontos a megfelelő rögzítés és ragasztás is. Törékeny tárgyakat buborékfóliával vagy egyéb kitöltő anyaggal, például hungarocellel és papírral védjünk.
Olyan postai vagy futárszolgálatot válasszunk, amelynek jó a híre és leellenőrizhető. Arról is győződjünk meg, hogy az adott cég biztosít nyomkövetési lehetőséget, ami nagy biztonságot nyújthat, hiszen menet közben is tudjuk ellenőrizni, hogy hol jár a küldeményünk, nincs-e valamilyen fennakadás.
Ha lehetséges, kérjünk személyes átvételt vagy aláírásos kézbesítést. Azzal is legyünk tisztában, hogy a csomagautomaták és csomagpontok biztonságosabbak, mint egy nyitott postaláda. Ráadásul a nap bármely szakaszában felvehetjük küldeményünket, és ma már rengeteg helyen van automata; válasszuk azt, ami számunkra a legkönnyebben megközelíthető.
Értékes küldemény esetén érdemes biztosítást kötni, hogy elvesztése esetén kártérítés járjon. Értéklevél vagy biztosított csomag esetén a posta és a szállítócégek is nagyobb felelősséget vállalnak.
A szállítócégek a küldemény külső csomagolásának épségéért vállalnak felelősséget, és semmiféle jogszabály nem írja elő számukra, hogy meg kell várniuk, amíg kibontjuk a csomagot, hogy megbizonyosodjunk annak épségéről. Épp ezért, ha bármi gyanúsat érzékelünk a csomagoláson, kérjük meg a kézbesítőt, hogy vegyen fel róla jegyzőkönyvet.
Minden postai és futárszolgáltató rendelkezik ügyfélszolgálattal, ahol panaszt tehetünk. Ha telefonon nem sikerül megoldani a problémát, érdemes írásban panaszt tenni, amelyben részletezzük a problémát, csatoljuk az igazoló dokumentumokat, fényképet a sérülésről. Ha a szolgáltató nem válaszol kielégítően, fordulhatunk a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz vagy a Békéltető Testülethez. Nagyobb összegű kártérítési igény esetén polgári peres úton is követelhetjük az igényünket.
Forrás: Fanny magazin