2025. április 1-jétől a hatóság megbírságolhatja azokat a gyártókat, amelyek a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben ( EPR ) negyedévenként kötelesek adatot szolgáltatni az általuk forgalomba hozott körforgásos termékekről, de ezt nem, vagy hiányosan, hibásan tették meg. Az adatszolgáltatás segíti a hulladékgazdálkodási rendszer átláthatóságát.
Forrás: MOHU
Hamarosan újabb változás történik a hulladékgazdálkodási rendszerben egy már 2023. óta élő kötelezettséggel kapcsolatban. 2025. április 1-jétől a körforgásos termékek gyártói, vagyis azon társaságok, amelyekre vonatkozik a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR), már a bírságot kockáztatják, ha nem, vagy nem megfelelően tesznek eleget negyedéves adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az adatszolgáltatás az országos hulladékgazdálkodási hatóságnál, az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszerbe (OKIR) történik.
A korrekt adatközlés a pontos teherviselés feltétele
A gyártók által szolgáltatott adatok tartalmazzák az érintett körforgásos termékeket és az azokból forgalomba hozott mennyiséget. Nemcsak az adatszolgáltatás elmulasztásáért járhat bírság, hanem a késedelmes, vagy pontatlan adatszolgáltatásért is.
Az EPR rendszer lényege az, hogy a gyártók pénzügyi felelősséget vállaljanak az általuk piacra helyezett termékekért azok hulladékká válása után is. A költség viselése az EPR-díj megfizetésén keresztül történik. Ha tehát valamely gyártó nem jelenti be, hogy mely körforgásos termékből mennyit bocsátott ki, vagy azokról pontatlan adatot közöl, akkor nem viseli a terméke hulladékkezelési költségét, illetve abból kisebb részt vállal.
A gyártó az általuk forgalomba hozott körforgásos termékek tömegének és az adott termékáramhoz tartozó fajlagos díjnak a szorzatával megállapított összegről szóló EPR számlát annak kézhezvételétől számított 15 napon belül kötelesek megfizetni a koncessziós társaságnak.
Mi az EPR, és mely gyártóknak kell fizetniük?
A hulladék mennyiségének csökkentésére és az újrahasznosítás ösztönzésére az Európai Unió célként tűzte ki, hogy 2035-re – illetve az 5 éves halasztási lehetőséggel élve - 2040-re a települési szilárd hulladék 65 százalékát újra kell hasznosítani, míg a lerakás arányát 10 százalék alá kell csökkenteni. Magyarországon jelenleg az újrafeldolgozási arány 32 százalék, a lerakott hulladék pedig meghaladja az 50 százalékot.
Többek között ezen uniós célok elérésének érdekében vezették be 2023. július 1-jétől az EPR-rendszert.
A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer alá tartozó termékkörök
• a csomagolások,
• az egyes egyszer használatos műanyag termékek,
• az elektromos és elektronikus berendezések,
• az elemek és az akkumulátorok,
• a gépjárművek,
• a gumiabroncsok,
• a reklámhordozó és irodai papírok,
• a sütőolaj és -zsír,
• a textiltermékek,
• és a fából készült bútorok.
Tudnivalók az újdonságokról
Eddig az évig tehát nem rögzítette a hulladékgazdálkodási bírságrendeletet, hogy mekkora büntetési összegek szabhatók ki az EPR-rendszerben a gyártói kötelezettségek elmulasztásakor, ám 2025. április 1-jétől már bírságolhat az országos hulladékgazdálkodási hatóság. Az is ismert, hogy hogyan.
• Ha a gyártó nem közli a forgalomba hozott körforgásos termékek mennyiségét, a hatóság a bírságot a ténylegesen forgalomba hozott mennyiség és az adott termékáramra meghatározott egységnyi díjtétel felének szorzataként határozza meg.
• Ha a gyártó valótlan adatokat közöl, és ezáltal a ténylegesnél kisebb díjat fizet, a bírságot a valós és a bejelentett mennyiség különbsége alapján úgy határozzák meg, hogy a különbséget megszorozzák az adott termékáramra vonatkozó egységnyi díjtétel felével.
Nem úszható meg a hibázás a bírság befizetésével
A hatósági vizsgálat során adategyeztetésekre, helyszíni ellenőrzésekre, szükség esetén dokumentációk, bizonylatok bekérésére kerülhet sor. Amennyiben indokolt, a bírság kiszabása az ellenőrzést követően történik. Ezután a gyártók kötelesek közölni az adott negyedévre vonatkozó tényleges, hiánytalan adatokat is.
Fontos hangsúlyozni, hogy a szigorúbb ellenőrzési rendszer bevezetésének az a célja, hogy a gyártók pontosan és határidőben szolgáltassanak adatokat a hulladékgazdálkodás átláthatósága és hatékonysága érdekében. A szankciók a fegyelmezettebb nyilvántartásvezetést és a pontosabb adatszolgáltatást ösztönözik – hosszú távon pedig segítik a hulladékgazdálkodási rendszer transzparenciáját.
A cikk a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. támogatásával készült.
Hirdetés
Mely gyártókra és forgalmazókra vonatkozik az EPR díjszabás? Mi a felelősségük a körforgásos gazdaságban? Nézze meg a weboldalunkon!