Törhetetlen üvegpalackok, misztikus tárgyak, hőskellékek és még hosszasan sorolhatnánk azokat a tárgyakat, amik a budakalászi Epic Creations műhelyéből kerültek a hollywoodi mozivászonra. Suszt Dániel és Szalkai Zoltán olyan produkcióknak is dolgoztak, mint a Dűne, Szegény párák vagy az idei Oscar-díjra jelölt Brutalista…
Hogy mi a közös a Dűne 2 és a Szegény párák című filmek kezdő jeleneteiben?! Az, hogy mindkét film egy-egy eleme a budakalászi műhelyben készült. Ráadásul az utóbbi produkció Oscar-díjat kapott egyebek között a látványvilágért is. Miközben megmutatják, hogy mi is volt pontosan az ő munkájuk a jelenetben, elárulnak néhány filmes trükköt is.
Dani eredetileg hangmérnök, Zoli pedig közgazdász. Az Epic Creations műhelyét 2015-ben hozták létre, mert akkoriban kevés olyan hazai cég volt, aki ki tudta szolgálni az egyre több Budapesten forgó, külföldi produkció kellék igényét.
– Régebben csak a gyártásra koncentráltunk, az utóbbi években pedig már szolgáltatunk is – kezdi a Fanny magazinnak a mesélést Zoli. – Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha bejön ide valaki és azt mondja: csináljatok nekünk egy speciális lehallgató berendezést az 1970-es évekből, akkor az Danihoz kerül, mert a management mellett ő foglalkozik a gyártással. Ha pedig valaki azt mondja: készítsétek el a film összes kellékét, akkor ezt szolgáltatásnak nevezzük és hozzám tartozik. Ilyenkor a kellékmesteri feladatomban az is benne van, hogy kitaláljuk és megtervezzük a tárgyakat. Ha mondjuk, egy filmjelenet napjainkban játszódik egy lakótelepen, akkor valószínűleg ahhoz mindent készen meg tudnak vásárolni. De egy nagyon régi időkben forgó vagy futurisztikus produkcióban, mint amilyen például a Dűne, ahol semmi nem olyan, mint a valóságban, mindent legyártatnak. A kellékezés sokkal bonyolultabb dolog, mint amilyennek elsőre hangzik. Bizonyos tárgyaknak sok mindent kell tudniuk, például ha kérnek egy 18. századi whiskeys üveget, akkor az, hogy ennek megfelelően nézzen ki, az csak egy szempont. Emellett, ugyanolyan fontos, hogy ha véletlenül leesik egy verekedés közben, akkor nem törhet el, tehát kell egy törhetetlen változat. Amikor viszont a forgatókönyv azt kívánja, hogy eltörjön, akkor el kell törnie, de úgy, hogy ha a színész beletenyerel, ne essen baja.
A munkájuk egyik legnagyobb kihívása, hogy szinte állandóan készenlétben kell lenni és soha nem tudják, hogy mi fog történni.
– Nagyon ritka az, hogy kellő felkészülési időt kapunk a gyártáshoz és minden a tervek szerint zajlik – folytatja Dani. – Egyszer, egy reklámforgatásról este kilenckor hívtak fel, hogy nem tudnánk-e legyártani egy pirosan világító, izzó kőnek látszó kelléket, mert reggel kelleni fog egy jelenethez. Legyártottuk.
Általában nem az a nehéz, hogy megalkoss egy kelléket, hanem az, hogy sokszor rövid határidőn belül kell megoldani valamit.
Ilyen volt például a BTS nevű dél-koreai fiúzenekarból ismert Jung Kook videóklip-forgatása. Három napot kaptunk rá, hogy csináljunk neki egy nagy angyalszárnyat, és ebbe a hétvége is beleesett. Ilyenkor pillanatok alatt be kell szerezni a tollakat, csinálni kell egy vázszerkezetet, festésmintákat és így tovább. Ha nem kapjuk meg a forgatókönyvet, akkor nem lehet tudni, hogy amit készítünk, az mekkora szerepet kap. Ez az említett angyalszárny néhány másodpercig látható a klipben. Ugyanakkor, van olyan is, amikor egy tárgynak kardinális szerepe lesz, ilyen volt például a Continentál című sorozatba készített ládánk. Bejött hozzánk a kellékes, mutatott egy rajzot, hogy körülbelül, hogy nézzen ki. Elkezdtünk terveket készíteni hozzá, kitaláltuk, hogy milyen legyen a lába, milyen felirat kerüljön rá, mekkora legyen rajta a koponya motívum. Egy ilyen folyamat közben rengeteg kérdés felmerül. Körülbelül két-három hónapig tartott, míg megszületett a végső verzió, ami tényleg fontos eleme lett a sorozatnak, mert egy egész rész arról szól, hogy valaki menekül ezzel a ládával, Mel Gibson pedig, aki maffia főnököt játszik, meg akarja tőle szerezni.
Mindketten egyetértenek abban, hogy a kellékes munka egyik hátulütője, hogy legtöbbször nem tudnak szakmázás nélkül megnézni és élvezni egy filmet, mert látják, hogy melyik kard van gumiból, a kerítés hungarocellből, melyik kávéscsésze üres, vagy, hogy egy kívülről mutatott hatalmas vár valójában csak egy apró makett.
– Már nem tudom elképzelni, hogy mással foglalkozzak, mert teljesen erre van ráállva az agyam – mondja Dani. – Ha jön egy probléma, akkor nem lefagyunk, hanem azonnal a megoldáson pörgünk.
Még egy laza napon is százával oldjuk meg a hirtelen felmerülő feladatokat, hisz bármelyik kamerapróbáról vagy forgatásról felhívhatnak, hogy gond van egy kellékkel vagy pár órás határidővel szükségük van valamire.
– Ez a munka egy bizonyos ember típusnak való – veszi át a szót Zoli. – Én hiperaktívnak tartom magam és imádok problémákat megoldani, ezért élvezem ezt az egészet. Főleg úgy, hogy mindemellett szinte minden nap egy másik világban merülhetünk el. Valamilyen szinten ugyanis értenünk kell ahhoz, hogy az adott kellék, hogy működik, hisz amikor odavisszük a forgatásra, pár mondatban el kell tudnunk magyarázni a színésznek. Így fordulhatott elő, hogy amikor a Katedrális című filmhez volt egy kőfaragásos megrendelésünk, feljutottunk a Parlament tetejére megnézni a kőfaragókat, akik épp azt újították fel. Hasonló okok miatt történhetett meg, hogy a Trónok harcából ismert Peter Dinklage itt tanult nálunk két napig kosarat fonni, mert szükséges volt ez a tudás az egyik filmjéhez. Annyi területre, szakmába kapunk betekintést, ami nagyon változatossá és élvezetessé teszi a munkánkat…