Ma már csupán egy pillanat felhívni valakit, és ugyanennyi időbe telik fogadni a hívást, ám ez nem jelenti azt, hogy nem kell odafigyelnünk a telefonálás szabályaira.
Telefon etikett: hasznos tippeket osztott meg a Fanny magazin, amelyeket érdemes észben tartani, amennyiben telefont ragadnál!
A legáltalánosabb, hogy például orvosi rendelőben, hivatalban, színházban, illetve ha az alkalom megkívánja, némítsuk le vagy kapcsoljuk ki a készüléket.
Nemcsak a csengőhang ereje, de stílusa is különösen fontos. Ha egész nap irodában ülünk, vagy más közösségi helyen töltjük a munkaidőnket, ne a kedvenc rock számunkat használjuk. A legjobb, ha rezgőre állítjuk a telefonunkat, vagy egy visszafogott hangot és normál hangerőt választunk.
Kimondatlan szabály, hogy magánszemélyt reggel 8-9 előtt, és este 7-8 után nem illik felhívni. Szinén problémás, ha munkaidőben telefonálunk a barátainknak, rokonainknak, és ilyenkor szeretnénk megvitatni a magánéletünk részleteit. Erre hagyjuk meg a délutánokat és estéket. Ha halaszthatatlan, fogjuk rövidre.
Hívás közben kerüljük az egyéb tevékenységeket. Ne együnk, mivel egy teli szájjal folytatott diskurzus nem illő. Zavaró és tiszteletlen, ha épp a gyerek után futunk, és félig hozzá beszélünk, vagy ha ilyenkor intézzük a mosdóbéli ügyeket.
Ha valaki nem veszi fel a telefont, ne csörgessük hosszú percekig, csupán 4-5 kicsengést várjunk meg. Egyszerű figyelmesség megkérdezni a másikat: „Jókor hívlak?”, „Nem zavarlak, alkalmas most?” Ez megadja a lehetőséget arra, hogy ha rosszkor telefonáltunk, akkor elhalaszthassa a másik a beszélgetést. Amennyiben nem ér rá, minél hamarabb köszönjünk el.
Ha tévesen hívunk fel egy számot, ne az legyen az első reakciónk, hogy lecsapjuk a telefont. Kérjünk elnézést, közöljük, hogy hibásan tárcsáztunk, majd illedelmesen köszönjünk el: „Viszonthallásra, mindent jót!”
A tömegközlekedés nem a nagy beszélgetések színtere, ezért még akkor is, ha tudjuk, hogy legalább fél órán át zötykölődünk majd, ne ekkorra időzítsük a szokásos hosszan tartó hívásainkat. A magánéletünk nem tartozik egy busznyi vagy villamosnyi emberre.
A hívószámunkat ne kapcsoljuk ki! Mi sem szeretnénk felvenni olyan hívást, aminek a kezdeményezője „privát szám”. Gyanúsak lehetnek az azonosítatlan hívások, ráadásul miért lenne szükség bujkálásra?
Napjaink nagy részében szinte mindig a kezünk ügyében van a mobil: nemcsak telefonálunk, hanem üzeneteket váltunk és hagyunk, ügyintézünk és persze sokat görgetünk. Nem mindegy azonban, hogy ezt hogyan tesszük, hiszen ha nem figyelünk oda, akkor a különféle hangeffektusokkal megzavarhatunk másokat. Érdemes tehát figyelni a telefon beállításaira, hogy tekintettel legyünk másokra munka közben.
Manapság a hagyományos sms sokak szemében idejétmúlt, pedig ez egyáltalán nem így van, sőt! Hivatalos ügyekben, munkahelyi viszonyokban ez jobb választás lehet, mint más üzenetküldő applikáció. Így azzal is tudunk rövid üzenetet váltani, aki nem olyan közeli ismerősünk, hogy a közösségi médiában egyáltalán ismerősök legyünk.
Népszerűek és közkedveltek a hangüzenetek, amik használatával megspórolhatjuk a gépelést, ám nem minden helyzetben járunk jól vele. Munkaidőben például illetlenség egy ilyen üzenetet felmondani vagy hallgatni, hiszen másokat zavarhat. Ugyanez a helyzet a tömegközlekedésen, bevásárlás vagy postai sorban állás közben. Inkább várjuk meg, míg lesz időnk erre, vagy ha nagyon fontos, amit kaptunk, tegyünk be fülhallgatót.
Az okostelefonok funkciói rengeteg mindent lehetővé tesznek, például akik nem szeretnek kézzel írni, itt is vezethetik a naptárt, jegyzetelhetnek vagy írhatnak hosszabb szövegeket. Viszont ennek is meg kell adni a megfelelő teret, időt és helyet. Munkahelyi megbeszélésen az írogatás tiszteletlenségnek is tűnhet, ezért jelezzük inkább előre, hogy az információk feljegyzése céljából kütyüzünk.
Azokkal, akikkel napi kapcsolatban vagyunk, a csetfolyam egy véget nem érő beszélgetés lehet, amiben nem feltétlenül szükséges minden egyes nap üdvözölni egymást, és elköszönni. Ám azokkal, akikkel ritkábban beszélünk, ajánlott megtartani a tisztelet ilyen formáját. Ha pár hetente vagy havonta írunk, ne feledkezzünk meg ezekről az alapvető köszönési szabályokról.
Sokféle azonnali üzenetküldő alkalmazás létezik, ráadásul mindegyikhez saját, jól felismerhető hangjelzés társul. Ezért, és az illem figyelmen kívül hagyása miatt is nagyon zavaró, ha valakinek egész nap a munkahelyén, egy esti közösségi eseményen vagy éppen a tömött közlekedésben megállás nélkül csipog a telefonja. Mivel a csetfelületek még mindig inkább magánbeszélgetések, mintsem a hivatalos ügyek csatornái, jobban tesszük, ha bizonyos helyzetekben inkább lehalkítjuk őket.