Öt év börtönt kapott az a sofőr, aki büntetőfékezéssel okozott halálos balesetet. A veszélyes manőver szinte mindennapos az utakon, a türelmetlen sofőrök azonban nem tudják, hogy komoly következményei lehetnek a tettüknek.
Forrás: Pintér Péter
Több évre rácsok mögé került az a sofőr, aki a magyar utakon már igencsak elterjedt büntetőfékezéssel okozott tragédiát az autópályán. Egy tanulóvezető a belső sávban, 110 kilométeres sebességgel haladt, a mögötte autózó sofőr azonban türelmetlenül, jobb oldalról kikerülte, majd visszavágott elé, és egy hatalmasat fékezett. A riadt tanuló ekkor elrántotta a kormányt, egyenesen egy, mögötte hatalmas sebességgel robogó motoros elé. A motorosnak esélye sem volt, azonnal meghalt.
Mindennapos az utakon az agresszió
A sofőr jogosítványát öt évre bevonták, első fokon két év nyolc hónapot kapott, a Kúria pedig ezt súlyosbította ötéves börtönre. Ennek ellenére a manőver mindennaposnak számít az utakon. Sokan azonban nem is tudják, hogy a jog akkor is büntet, ha nem történik baleset: az ok nélküli fékezés szabálysértésnek, súlyosabb esetben egyenesen bűncselekménynek minősül:
A Büntető Törvénykönyv ismeri a közlekedés veszélyeztetés paragrafusában ezt a magatartást, hiszen ez a veszélyes manőver határozottan ebbe a kategóriába esik
– mondta el a Borsnak dr. Pataky Csaba közlekedési szakjogász.
Megállja a helyét az öt év büntetés
– Abban az esetben, hogyha haláleset történik, többen sérülnek vagy maradandó sérülést okoznak közben, akkor ez az öt év megállja a helyét – szögezi le. Hozzáteszi, hogy az előzésnek is megvan a jogi gyakorlata:
– Fel kell készülnöm a cselekményre, és megbizonyosodnom afelől, hogy az előzés feltételei fennállnak-e – mondta a szakjogász.
Sztrádán a leggyakoribb
A büntetőfékezés megtörténhet bárhol, lakott területtől kezdve az autópályáig, bárhol. Így járt olvasónk is, aki egy kis faluban tartotta be az 50 kilométeres sebességet:
A mögöttem jövő kocsi sofőrje dudált, villogott, kiabált, majd agresszívan kiugrott mögülem, ahogy azt a szembejövő forgalom engedte, végül elém vágva befékezett, csak a több évtizedes rutinommal tudtam elkerülni, hogy baj legyen
– mesélte Ottó. Itt is kialakulhat életveszélyes szituáció, azonban a legveszélyesebb és egyben leggyakoribb helyszín az autópálya:
– Ez a manőver nagyobb sebességnél hatványozottan veszélyes, kiváltképpen akkor, ha rutintalan, tanuló vezetőről van szó, aki egy ilyen esetben megijed, és önhibáján kívül válik részesévé egy balesetnek. Ilyenkor azonban mindig az a felelős, aki a veszélyhelyzetet előidézi – mondta a szakember határozottan.
Ez esetben sem merült fel a tanulóvezető felelőssége, mind az első fokú bíróság, mint pedig a Kúria a fékező sofőrt mondta ki vétkesnek.