Aktuális

Fele sem igaz a 400 ezer forintos BKV-s álommunkának

Hu-Zo, P. Zs., L. B.

Létrehozva: 2018.01.30.

Szinte már álomfizetéssel csábító hirdetést adott fel a minap a BKV: 400 ezres fizetésért csalogatja a sofőröket a céghez. Trolibuszvezetőket keresnek ezért a kecsegtető fizetésért, ám mindezért igen szigorú szabályoknak kell megfelelni, és nem ritkák a büntetések sem.

Forrás: mti

Összejöhet a négyszázezer forintos bruttó fizetés, ám ez semmiképp sem a valóság, ha sofőrként dolgozik valaki a BKV-nál. Ennek ellenére ilyen hirdetéssel csábítja az új dolgozókat a trolikra a cég, bár már a hirdetés is ellentmondásokba ütközik: 1300 forintos órabért ajánlanak.

Több mint tíz óra vezetés naponta

– Ez szinte lehetetlen egy új dolgozónak. Én decemberben 210 órát vezetett, ám így sem lett a fizetésem bruttó 400 ezer forint. Ahogyan gondok vannak a beígért emeléssel is, az ugyanis egy felzárkóztató emelés lesz, ez azt jelenti, hogy aki régebben ott van, kevesebb pluszt kap majd – mondta a Borsnak egy régóta a volán mögött ülő, névtelenséget kérő sofőr.

Ez ráadásul általános, a cégnél ugyanis szinte kötelező vállalni éves szinten minimum 200 túlórát, a sofőrök így havi szinten akár plusz 50 órát is dolgoznak. Ez úgy is kinézhet, hogy napokon át több mint 10 órán át vezetnek.

Büntetésből levonás

A közlekedési társaság részletesen meghatározza a szabályokat, amik megszegése esetén súlyos összegeket – már egy esetnél is 10-15 ezer forintot is – levonhatnak a sofőrök fizetéséből. Ilyenek egy stoptáblánál megállás vagy gyorshajtás. Vagy ha veszélyben a menetidő betartása és egy megálló felé rohanó utast meg kellene várni. Ezek még érthetőek is lennének, ám nem a KRESZ alapján kell gondolkodni, hanem még annál is szigorúbb rendszerben. De ezeken kívül az utasok életét is megkeserítő dolgok is felmerülnek: beszélgetés tiltása, menetrend betartása, utaselhagyás, korai ajtónyitás, -zárás.

Mosdóba sincs idejük elmenni

A közlekedési szakszervezet tud a büntetési rendszerről, és nem is értenek vele egyet.

– Szeretnénk elérni a kollektív szerződéssel kapcsolatos tárgyalásokon azt is, hogy ne a BKK ellenőrizze a dolgozókat, és ezáltal ne büntesse a sofőröket fizetés­elvonással. Egyáltalán nem veszik figyelembe az emberi tényezőket, van, hogy a szigorú szabályok miatt mosdóba sem tudnának elmenni a sofőrök. Túlhajszoltak a vezetők, és akár 20-50 pluszórát kell vállalniuk havonta – mondta lapunknak Nemes Gábor.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke hozzátette: 2012 előtt még kötelező volt az, hogy a munkaidőben 15 százaléknyi pihenőidőt kellett tartani, ezt kellene visszaállítani. 

Holinger Ilona:Fáj a lábam, nem tudok futni a buszhoz. A sofőr még nem indult el, amikor az ajtóhoz értem, de hiába nyomtam az ajtónyitó gombot, nem nyitotta ki. Elindult, erre öt méterrel arrébb, a sarkon pirosat kapott. Egyszer egy kismama akart felszállni hátul, én pedig elöl, de ugyanígy nem nyitott ajtót a vezető. Viszont ahogy kifordult, nekiment egy autónak.
Czifra Józsefné:Egy kerekesszékes mellett álltam a buszmegállóban, de a veze­-tő nem szállt ki a fülkéjéből lehajtani a rámpát. Inkább otthagyta. Nem szálltam fel én sem, direkt megvártam a következő buszt, annak a vezetője viszont már nagyon segítőkész volt.
Koch Máté:Szinte minden reggel becsukja az orrom előtt egy sofőr az ajtót, pedig látja, hogy jövök. Nagyon bosszantó, mert nem akarok elkésni miatta az iskolából.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek