Az az útvonal, amit korábban negyed óra alatt tettünk meg, hétfő óta lehet akár másfél-két óra is, akkora dugók alakultak ki Budapesten. Ami pedig a jövőt illeti, úgy fest, hogy ez ennél csak rosszabb lesz. <p align="justify">
Megújul a pesti alsó rakpart, a Lánchíd, a Blaha Lujza tér és a 3-as metró – ami mind dicséretes dolog, ám mivel időben párhuzamosan történnek a fejlesztések, az ezzel járó forgalomkorlátozások okoznak „némi” fennakadást a fővárosban. Az elmúlt napokat tekintve nem is olyan kicsit: gyakorlatilag az autós és buszos közlekedésnek „lőttek” a városban.
Hétfőre virradóra lezárták a pesti alsó rakpart Eötvös tér és Margit híd közötti szakaszát: elkezdődött az Idősebb Antall József rakpart átépítése – legalábbis papíron. A hét elejétől a bontást végző gépeké lett volna a főszerep: már ha tényleg dolgoznának, fotóink tanúsága szerint ugyanis a helyszínen lévő néhány munkás is inkább hűsöl.
A helyzet hasonló a Lánchíd kapcsán is: ugyan ez még járható, de az állványzata már felépült, június 16-án pedig ezt is elzárják a forgalom elől. Ami a nagy munkát illeti: itt sem tapasztaltuk. A híd egyébként várhatóan 2023 nyarára készülhet el.
Aki hétfőn reggel beült az autójába, és a szokásos útvonalán, a szokásos időpontban elindult, meglepődhetett, de sajnos nem pozitív értelemben: egy pechesebb sofőr akár fél órát is üldögélhetett ugyanis akár mozdulatlanul a sorstársai között, az pedig már szerencsésebbnek számít, aki képes volt ennyi idő alatt araszolva megtenni néhány száz métert.
Nem túlzás kijelenteni: az egész főváros bedugult, és a helyzet azóta sem javult.
Ha valaki a kialakult helyzet kapcsán esetleg úgy döntene, hogy inkább leteszi az autót és tömegközlekedésre vált, az sem biztos, hogy jobban jár. Azok legalábbis biztosan nem, akik a 13. kerület irányából járnak dolgozni a 8-9. kerület irányába, ugyanis a 3-as metró felújítása miatt ezen a szakaszon pótlóbuszok járnak, azok pedig ugyanúgy a dugóban vesztegelnek – az összes többi busszal egyetemben. Az utasok szerint volt, hogy fél órába telt, mire a Nyugatitól eljutottak a Deák térig.
A pesti alsó rakpart lezárása komoly forgalmat bocsát a belvárosra: az autók zömét a Bajcsy-Zsilinszky útnak kellene elnyelnie – teljesen esélytelenül. Sokan veszik be magukat a környező mellékutcákba, ám mivel ezeknek zöme egyirányú, ott sem jobb a helyzet, sőt: a Nagykörúton kialakított bicikliutak miatt arrafelé is megbénul a közlekedés.
Ha mindez nem lenne elég, az M1-M7 bevezetőn szintén óriási dugókra kell készülni, mivel a Lánchíd lezárásával párhuzamosan egybefüggő buszsávot alakítanak ki Budáról, a Hegyalja úton át, egészen Pest keleti részéig. Ennek értelmében a most is szinte járhatatlan útvonalon csupán egy sáv marad majd az autósoknak, míg a másikat kizárólag buszok, taxik, motorosok, illetve elektromos gépkocsik használhatják. Az meg már csak hab a tortán, hogy várhatóan július elején a Blaha Lujza tér átalakítása is megkezdődik.
A feljebb írt gondolat Karácsony Gergely főpolgármester válasza volt egy újságírói kérdésre, aki arról érdeklődött: mit kívánnak tenni a kialakult, tarthatatlan helyzet megoldása érdekében. Ugyanezt a Bors is megkérdezte a főváros Kommunikációs Igazgatóságától, valamint arra is kíváncsiak lettünk volna, hogy pl. ebben a helyzetben is szükségesnek tartják-e a Nagykörút kerékpársávjainak fenntartását. Ezidáig azonban nem kaptunk választ.
K. Krisztián épp Budaörsre tartott a Dorottya utcából, vagyis felkészült a küzdelemre. A szervizes fiatalember a 13. kerületből jár be a belvárosba:
– Ha nem kellene magammal cipelnem a szerszámokat, már régen motoroznék – jegyezte meg, hozzátéve: a rakpart lezárása óta nem ritka, hogy az Árpád híd, II. kerület, Budakeszi útvonalon jut el Budaörsre.
* * *
A Gödről bejáró Kovács Manuelát szintén érintik a lezárások: eddig 45 perc alatt tudta le azt az utat, ami most másfél óráját veszi igénybe.
– Kész horror a belváros, legalább az iskola végét megvárhatták volna. Hát tudja mi lesz itt kedden, a ballagások napján? – kérdezte munkatársunkat felháborodva.
* * *
Dr. Csabai Imre kedden tapasztalta először a problémát: a János Kórházig tartó útja a szokásos 20 helyett 80 percig tartott.
– A kerékpárút is rémálom, ezt meg kellett volna tervezni. Ha korán indulok el, időben ideérek, de hogy a jövő héttől mi lesz, abba belegondolni sem merek. Kész bolondokháza várható. Ezeket a munkálatokat a lezárások alatt meg kellett volna legalább kezdeni.