<p>A gumiabroncsok állapotáról, azok ellenőrzéséről nem lehet elég alkalommal írni, pedig ez a négy gumiköpeny határoz meg mindent.</p>
Autóink mindössze négytenyérnyi felülettel kapcsolódnak az úthoz, ezen a mintegy 200 négyzetcentiméteren kell mindent nagy biztonsággal megoldaniuk az abroncsoknak, így azok állapotára tényleg érdemes maximálisan odafigyelni. Minden autónak megvannak a gyár által előírt méretei, amihez a megfelelő légnyomási értéket is megadják. Nem igaz már a régi autósok által ismert „Nyomjál bele két légkört, aztán mehetünk!” mondás. Érdemes inkább az általában a vezetőoldali ajtó belső oldalán vagy épp a tankolóajtón megtalálható táblázatot tanulmányozni. Más nyomási értékek kellenek nagy terhelésnél, mint nagy sebességű – mondjuk úgy – autópálya-használatnál. Érdemes ezt rendszeresen, de minimum havonta, hideg abroncsok mellett, indulás előtt ellenőrizni. Az eltérő nyomásértékek instabillá teszik az autót, megváltozik az egyenesfutása, és a kanyarokban is a megszokottól eltérően viselkedhet. A legrosszabb talán a hirtelen fékezésnél, amikor az autó keresztbefordulhat, és még súlyos baleset is lehet belőle.
Az abroncsok légnyomás-ellenőrzésénél vizsgáljuk meg azok oldalfalának állapotát is! Sajnos a hazai kátyús utak könnyedén okoznak oldalfalszakadást, amely nem feltétlenül jár a gumi kiszakadásával, de a szerkezet károsodását az oldalfalon található dudor jelzi. Az ilyen abroncs azonnal cserélendő. Erre a típusú sérülésre a kormány enyhe rázkódása is figyelmeztethet menet közben.
A legfontosabb, hogy mind a nyári, mind a téli szettből minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni.
Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van-e szó. A hatósági előírások szerint a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és veszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.
A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. Hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és irányíthatóságot eredményezhet, és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat rendellenes kopás is a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.