Aktuális

Segít a Bors! Ideje feltölteni a kocsiban a fagyállókat, azt is megmondjuk, milyet vegyen

Bors

Létrehozva: 2020.12.07.

Megérkeztek az első fagyos éjszakák. Ezzel egy autós rovatban nem feltétlenül meteorológiai jelentést szeretnék tenni, csak felhívni arra a figyelmet, hogy érdemes foglalkozni az autó fagyállóival.

Forrás: Shutterstock

Manapság nem divat foglalkozni az autók fagy elleni védelmével, hiszen sok autós csak betölti a téli szélvédőmosót, melyet már rendszerint előre bekeverve, nagyjából –20 fokig való fagyállósággal vásárolhatunk meg, és ezzel le is tudták a felkészülést. Elvileg igazuk van, ugyanakkor mégsem árt az óvatosság.

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, ha esetleg év közben valamilyen okból utána kellett töltenünk a hűtővíznek, és amennyiben ezt tisztán vízzel (jobb esetben desztillált vízzel) tettük meg, akkor azzal hígítottuk a rendszerben lévő fagyállót, melynek így a dermedéspontja magasabb, vagyis a nullához közelebbi érték lett. A téli hidegben egyáltalán nem mindegy, hogy a motorban keringő hűtővíz –20, vagy csak –10 fokig tűri fagyásmentesen a hideget.

Csalóka színek

Sokan szín alapján különböztetik meg a folyadékokat, mondván, „én mindig rózsaszínt használok, mert gyárilag is az volt benne”. Rossz hírünk van, a hűtőfolyadékoknak nincsen szabványos színkódrendszere, miután a folyadékok alapvetően színtelenek lennének, csak biztonsági okokból színezik a gyártók egy általuk elképzelt színre, ugyanis a színtelen folyadék veszélye, hogy egy üvegben a vízzel összekeverve és elfogyasztva akár halálos is lehet. Általában a legtöbbet használt G12 és G12++ rózsaszín színezést kap, de azért ellenőrizzük a termék címkéjét.

NEM Keverhető folyadékok

Hivatalosan a hűtőfolyadékok egymással nem keverhetőek, bár ez nem annyira szigorú, mint a motorolajok esetében.A G11, azaz az IAT fagyállót semelyikkel nem keverhetjük, mivel olyan kémiai reakciókat válthat ki, ami a hűtőfolyadék esetleges besűrűsödését okozhatja! A többi, a G12, a G12++ és a G13 keverése nem okoz problémákat. Az autósok többsége úgy gondolja, az autóját anno a gyárban feltöltötték fagyállóval, így ha az nem fogyott le, akkor nincs teendő. Pedig a fagyálló el tud használódni! Az IAT alapú fagyálló 2 év vagy 40 000 kilométer, míg az OAT és a HAT alapú fagyállók 5 év vagy 150 000 kilométer után cserélendőek.

Ez is érdekelheti

Fagyállóval mérgezte meg 18 napos kisbabáját a kegyetlen apa

Fagyállót töltött a cumisüvegbe egy figyelmetlen családtag, két csecsemő élete került veszélybe miatta

Fagyban se fűtse túl a kocsit!

Fontos ellenőrzés

A hűtőfolyadék fagyáspontját szer­vizekben, néha benzinkutak­nál is ellenőriztethetjük, az eljárás egyszerű, és néhány percet vesz csak igénybe. A refraktomé­terre cseppentett hűtőfolyadékról azonnal kiderül, meddig bír ellenállni a hidegnek. Utántöltés esetén – ha lehet – minden esetben érdemesebb a töményt keresni, mivel ha magasabb a fagyáspont, azzal nincsen gond, de ha alacsony, az igen húzós lehet. Ha bekevertet vettünk, akkor viszont érdemes úgy, hogy a komplett rendszerben lecserélni, bár ezt inkább bízzuk szakemberre. Ha fagyállót ve­szünk, gondoskodjunk arról, hogy ne kerüljön kisgyerekek, illetve ittas emberek kezébe, valamint más élőlények közelébe, mivel édeskés illata és íze megtévesztheti őket. A fagy­álló erősen mérgező, tehát vigyázzunk a környezetünkre!

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek