Megérkeztek az első fagyos éjszakák. Ezzel egy autós rovatban nem feltétlenül meteorológiai jelentést szeretnék tenni, csak felhívni arra a figyelmet, hogy érdemes foglalkozni az autó fagyállóival.
Forrás: Shutterstock
Manapság nem divat foglalkozni az autók fagy elleni védelmével, hiszen sok autós csak betölti a téli szélvédőmosót, melyet már rendszerint előre bekeverve, nagyjából –20 fokig való fagyállósággal vásárolhatunk meg, és ezzel le is tudták a felkészülést. Elvileg igazuk van, ugyanakkor mégsem árt az óvatosság.
Hajlamosak vagyunk elfelejteni, ha esetleg év közben valamilyen okból utána kellett töltenünk a hűtővíznek, és amennyiben ezt tisztán vízzel (jobb esetben desztillált vízzel) tettük meg, akkor azzal hígítottuk a rendszerben lévő fagyállót, melynek így a dermedéspontja magasabb, vagyis a nullához közelebbi érték lett. A téli hidegben egyáltalán nem mindegy, hogy a motorban keringő hűtővíz –20, vagy csak –10 fokig tűri fagyásmentesen a hideget.
Sokan szín alapján különböztetik meg a folyadékokat, mondván, „én mindig rózsaszínt használok, mert gyárilag is az volt benne”. Rossz hírünk van, a hűtőfolyadékoknak nincsen szabványos színkódrendszere, miután a folyadékok alapvetően színtelenek lennének, csak biztonsági okokból színezik a gyártók egy általuk elképzelt színre, ugyanis a színtelen folyadék veszélye, hogy egy üvegben a vízzel összekeverve és elfogyasztva akár halálos is lehet. Általában a legtöbbet használt G12 és G12++ rózsaszín színezést kap, de azért ellenőrizzük a termék címkéjét.
Hivatalosan a hűtőfolyadékok egymással nem keverhetőek, bár ez nem annyira szigorú, mint a motorolajok esetében.A G11, azaz az IAT fagyállót semelyikkel nem keverhetjük, mivel olyan kémiai reakciókat válthat ki, ami a hűtőfolyadék esetleges besűrűsödését okozhatja!
A többi, a G12, a G12++ és a G13 keverése nem okoz problémákat. Az autósok többsége úgy gondolja, az autóját anno a gyárban feltöltötték fagyállóval, így ha az nem fogyott le, akkor nincs teendő. Pedig a fagyálló el tud használódni! Az IAT alapú fagyálló 2 év vagy 40 000 kilométer, míg az OAT és a HAT alapú fagyállók 5 év vagy 150 000 kilométer után cserélendőek.
A hűtőfolyadék fagyáspontját szervizekben, néha benzinkutaknál is ellenőriztethetjük, az eljárás egyszerű, és néhány percet vesz csak igénybe. A refraktométerre cseppentett hűtőfolyadékról azonnal kiderül, meddig bír ellenállni a hidegnek. Utántöltés esetén – ha lehet – minden esetben érdemesebb a töményt keresni, mivel ha magasabb a fagyáspont, azzal nincsen gond, de ha alacsony, az igen húzós lehet.
Ha bekevertet vettünk, akkor viszont érdemes úgy, hogy a komplett rendszerben lecserélni, bár ezt inkább bízzuk szakemberre. Ha fagyállót veszünk, gondoskodjunk arról, hogy ne kerüljön kisgyerekek, illetve ittas emberek kezébe, valamint más élőlények közelébe, mivel édeskés illata és íze megtévesztheti őket. A fagyálló erősen mérgező, tehát vigyázzunk a környezetünkre!