<p>A Bors munkatársa is kipróbálta a vadászati világkiállítás sólyomszimulátorát, amivel tényleg úgy érzi az ember, mintha repülne. Ennek imitálása viszont sokkal nehezebb, mint ahogy elképzeljük.</p>
Az elmúlt években egyre kevesebben mentek az erdőkbe kirándulni, túrázni, sétálni. Persze, ott is a kezünkben van a nélkülözhetetlen telefon, lőjük a napfényes képeket, szelfiket. Más kérdés, hogy milyen a kapcsolatunk a bennünket körülvevő élővilággal. A vadászati világkiállítás egyik célja pont ez: hidat képezni a telefonok képernyője és a valódi erdő között. Erre pedig az egyik eszköz a szimulátorok világa.
Kovács Gergely, a világkiállítás digitális területért felelős kurátora a Borsnak elmondta: egyszerre próbálnak meg oktatási és szórakoztató tartalmat létrehozni.
– Nemcsak azt szeretnénk, hogy összehozzuk a vadászokat és a vadászat iránt érdeklődő embereket, hanem azt is, hogy valamilyen módon edukatív tartalmat építsünk az oktatásba, nevelésbe. Különösen igaz ez azokra, akik úgymond elszigetelődnek a természettől, mert jobban leköti őket a telefon vagy a számítógép – magyarázta a szakember.
– Többnyire rájuk gondoltunk akkor, amikor kitaláltuk,
hozzunk létre egy olyan platformot, ami hidat képezhet az erdő és a telefon között.
Erre pedig kiválóak lettek a szimulátorok – pl. sólyom–, etető– vagy lövőszimulátor –, amikbe igyekeztünk élethű környezetet csempészni – avatott be minket a részletekbe Kovács Gergely.
A kurátor azt is elmondta: igazi csapatmunka volt kifejleszteni a szimulátorokat.
– Ezek a virtuális valóságot tartalmazó technikai vívmányok ma még nem annyira elterjedtek, de három év múlva már azok lesznek. Sikerült profi szoftverfejlesztőkkel együtt dolgoznunk, akik majdnem két évig munkálkodtak a valósághű tartalom előállításán. A fejlesztőket szakemberek – biológusok, etnológusok, ornitológusok – segítették, hiszen az informatikusok nem ismerik az állatok viselkedését. Így a legapróbb részletekig beépítettünk mindent, amit az állatok csinálhatnak, például azt,
hogyan repül a sólyom, mikor ijed meg a róka, vagy elfut a szarvas, ha közelebb megyünk hozzá
– mesélte a szakember.
A szimulátorhoz nemcsak VR-szemüveg, hanem egy külön szerkezet is tartozik: egy kondigép!
– A gépet minimálisan kellett átalakítani ahhoz, hogy alkalmazható legyen a szimulátorhoz. Ez úgy néz ki lényegében, hogy a játékos felmászik a gépre, majd felveszi a speciális szemüveget. Ekkor azt látja, hogy a levegőben van és repül. Ez a dolog könnyebb része. A nehezebb az, hogy a kondigépen egyensúlyozni is kell a megfelelő repüléshez, és ahhoz, hogy minél több karikán suhanjunk át – hangsúlyozta Kovács Gergely.
A kurátor elmondása szerint a szimulátorhoz tartozó funkcionális kondigép azokat a mélyebb izmokat is megdolgozza, amiket a mindennapi mozgás közben nem használunk. Emellett pedig nem árt az egyensúlyozás. Nos, munkatársunk négy perc próbálkozás után találta meg az arany középutat, de addigra a folyamatos zuhanás-élmény miatt meg is szédült. A szimulátor után pedig izomlázra, és némi vállfájdalomra panaszkodott. Persze, a könnyebb és kisebb gyerekek játszi könnyedséggel repültek át a karikákon, mint az igazi sólymok.