Fékevesztett indulatokat váltott ki az újraértelmezett rockopera rendezője. Van, aki dögkútba dobná Alföldit, más szerint felemelő volt az előadás, és olyan vélemény is elhangzott, hogy Alföldi a sátán lelkéből táplálkozik.
Nem csitulnak az indulatok az Alföldi Róbert rendezte István, a király körül. Sőt, ha lehet mondani, az indulatok kezdenek elszabadulni, egyes internetes fórumozók ugyanis veréssel fenyegetik a rendezőt és a szereplőket. Persze, sokan dicsérik is az alkotókat.
„Ütős lett a modern feldolgozás. Hát, ha találkozok ezzel a... Alföldivel, akkor valóban az lesz. Ütős.” „Húzzanak a dögkútba!” „Alföldi a sátán lelkéből táplálkozik. Horrort tákoltak össze és támadják a nemzet emberi és közösségi méltóságát.” Ez négy, még idézhető vélemény a több ezer internetes fórumokról, ahol az István, a király új, Alföldi Róbert-rendezte feldolgozását kommentálják a beírók.
Persze, elismerés is akad bőven: „Fergeteges élmény volt. Szép élmény: Felemelő, elgondolkodtató”, de a figyelmet kétség kívül a durva hangúak keltik fel. Ilyeneket főként a közösségi háló azon oldalán lehet olvasni, ahol tüntetést szerveznek a darab Aréna-beli bemutatójának idejére „Tiltakozás Alföldi újabb gyalázata ellen” névvel. A szervezők közül egyesek megfenyegették Alföldit, s a színészek sem teszik zsebre azt, amit az interneten kaptak.
Vajon csakugyan ilyen sokakban keltett felháborodást a mű, vagy egyszerűen csak ők a hangosabbak? Alighanem az utóbbiról lehet szó: a Bors internetes oldalán azt tudakoltuk, tetszett-e az István, a király új feldolgozása vagy sem? Azonnal több száz szavazat érkezett: egy ideig 50–50 százalék volt a megosztás az igenek és a nemek között, végül azok, akiknek nem tetszett a darab, tízszázaléknyi előnyre tettek szert.
Azt ugyan nem lehet tudni, hogy tetszésből vagy nem tetszésből, de az azonban biztos, hogy a rockoperából készült, augusztus 20-ai tévés közvetítést az RTL Klubon több mint 730 ezren követték. A számok tehát nem tükrözik azt, hogy a magyar közönség elutasítaná a darabot.
Ezt alighanem tudják a szereplők és az alkotók is, hiszen vajmi keveset foglalkoznak a mégoly durva kritikákkal is. Alföldi ugyan már nem szeretne nyilatkozni az István, a királlyal kapcsolatban, sajtósától azonban megtudtuk, a bemutatóval „letette” a darabot, ezzel részéről elintézettnek tekinti a művet. A rendező egyébként nyilván tisztában volt, hogy milyen bírálatokat fog kapni, az utóbbi időkben ugyanis hasonlóan vehemens vélemények övezték munkásságát.
Nem úgy Szörényi Leventét és Bródy Jánost, akiket eddig a 30 évvel ezelőtti rockopera megálmodásáért tisztelet övezett, s most az ő Facebook-oldaluk is tele van őket „nemzetietlennek” kikiáltó hozzászólásokkal.
– Izgalmas és felkavaró színházi élmény született, természetes, hogy mindenkiből valamiféle reakciót vált ki. A ’83-as előadás után is sok negatív véleményt kaptunk, tíz év múlva pedig más vélemények szerint zseniális és a rendszerváltást megalapozó mű volt. Majd az idő eldönti, hogy mi lesz ennek a darabnak a sorsa, de én biztos vagyok benne, hogy még tíz év múlva is emlékezni fognak rá – mondta lapunknak Bródy, aki szerint a tüntetés szerveződése is azt jelenti, hogy olyan mű született, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül.
Miért vált ki indulatokat?
Réz András szerint Alföldi darabja elérte a célját, hiszen akkor van értelme, ha vitatkoznak róla.
– Egyrészt kiemelte az ezer évvel ezelőtti történelmi helyzetéből a darabot, már ezt is nehezen fogadhatták többen – magyarázta a filmesztéta.
– Másrészt, mi egykor még azon vitatkoztunk, hogy Vajk vagy István. Alföldi most ezt az egészet felrúgta. És feltette a kérdést, mi van akkor, ha a hatalomiparosok egymással harcolnak, miközben az Istenadta népet nem képviseli senki, de az ő sorsukról épp ezek hatalomiparosok döntenek? Egy nemzeti jelképet is a történetbe illesztve ráadásul rávilágít: a hatalom iparosai épp olyan foglyok, mint akik felett gyakorolják a hatalmat. És nincs válasz – magyarázta.