Kezdetben vala a Bambi. Az általános tévhit szerint ennek a narancsízű üdítőnek a megengedettnél sokkal magasabb volt a kátránytartalma, tehát bő húsz év után egészségre káros hatása miatt vonták ki a forgalomból.
Valójában azonban kiment a divatból: kiszorították a hatvanas-hetvenes évek fordulóján hozzánk is megérkező kólák. Mégis furcsa mód épp ekkor, a hetvenes években köszöntött be a magyar üdítők fénykora: számtalan márka versenyzett a hazai piacra beengedett néhány nyugati licenccel (Coca, Pepsi, Schweppes, Canada Dry).
A rendszerváltozással viszont eltűntek a polcokról a „magyar fajták”, mígnem a retró jegyében el nem kezdtek ismét feltűnni. Idén nyáron például a Gyöngy jelent meg ismét a polcokon.
– Amikor nagyapám magának sört vett, nekem egy narancsos Gyöngyöt, és én nagyon szerettem – mondta a Borsnak Salamon József Attila, az új gyártócég vezetője. – A védjegy egy amerikai tulajdonban álló hazai sörgyáré volt, és a szabály az, hogy a levédés tíz évre érvényes. Ha utána nem hosszabbítják meg, akkor két év múlva felszabadul. Ez az idő tavaly december 20-án jött el, és én 28-án bejegyeztettem. Az eredeti Gyöngy-receptúra már nem volt meg, ezért újragondolták, és kóstolópróbákon tesztelték az üdítőt.
– A narancsos már június 22-én forgalomba került, a citromos pedig nemsokára. Volt még mangó, tonik- és grépfrútízű is, de helyettük mi őszibarackosat és meggyeset tervezünk. Fele annyi a cukortartalmuk, mint a kólának, és négyszer annyi a gyümölcstartalma, mint a hasonló üdítőké. Reklámarcnak a retró jegyében megnyertük Bíró Icát, az új generáció képviseletében pedig Vass Dórát, a ritmikus sportgimnasztika többszörös bajnokát – nyilatkozta Salamon.