Rablóból lesz a legjobb pandúr? A Gazdasági Versenyhivatal a celebek segítségével szabályozná magukat a hírességeket. Téma: a reklám.
Elárulom, ennek a kitűnő testápolónak köszönhetem a szépségemet… ha Sáfrány Emese Aleska szájából hangzik el a közösségi oldalán, sokan máris megrohamozzák a parfümériát. Sok híresség használja a Facebookot vagy az Instagramot pénzszerzésre.
Csakhogy a Gazdaság Versenyhivatal nemrég vizsgálatot indított ezen az eddig még szabályozatlan területen. A GVH szerint ugyanis alkalmas a fogyasztó (a celebek követőinek) megtévesztésére az efféle bújtatott reklám. Nem az a cél, hogy megbüntessék a sztárokat, hanem hogy velük együttműködve hozzanak létre egy szabályozást.
– A GVH észlelte, hogy véleményvezérnek számító személyek közösségi médiában történő megjelenéseik során vélhetően közzé tesznek úgy véleményeket, tartalmakat, hogy nem tüntetik fel azok reklámjellegét – tudtuk meg a vizsgálat valódi célját a versenyhivataltól. – Egy versenyfelügyeleti eljárás a tények tisztázására, és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették – hangsúlyozta a szervezet sajtósa, akitől azt is megtudtuk, a kérdéses versenyfelügyeleti eljárások jelenleg is folyamatban vannak.
Bármilyen furcsának tűnik, a vizsgálatot maguk a hírességek sem bánják. Információink szerint többüket már megkereste a hatóság, hogy segítsenek feltérképezni ezt a területet, és az sem kizárt, hogy még a jogszabályok megalkotásában is részt vesznek majd.
– Ha felkérnének, bármiben együttműködnék, ugyanis szerintem is fontos, hogy jelöljük vagy jelezzük, ha egy posztunkért fizetséget kaptunk. Nem titok egyébként, gyakorlatilag minden híresség él ezzel a lehetőséggel. Egyébként nem mindig jár érte pénz, van, hogy csak a terméket kapjuk meg a reklámért cserébe. Én ennek örülök, mert amúgy is csak olyat ajánlok, amit valóban használok is. Egyszer felkértek volna egy pezsgőreklámhoz, de nem iszom alkoholt, így ezt el sem vállaltam – mondta Sáfrány Emese Aleska. Rubint Réka, akinek jelenleg a legtöbb követője van a hazai celebvilágból, szintén örülne, ha részt vehetne a szabályozás kialakításában.
– Mindig ügyelek arra, hogy véletlenül se vétsek a szabályok ellen. Minden szponzorált tartalomhoz odaírom, a hivatal ajánlása szerint, hogy reklámról van szó. Eddig semmilyen szabályozás nem létezett, örülnék, ha lenne. Én egyébként többnyire csak nagyobb kampányokban szerepelek. Egy-egy posztra nem szerződöm, nem szeretném, ha az egész oldalam csak reklámmal lenne tele. Csak olyan terméket reklámozok, amiben hiszek. Soha nem ajánlanék olyat a követôimnek, amivel nem értek egyet – mondta Rubint Réka.
Szabályozás tehát jelenleg nincs, így szabálysértést sem követett el egyik hazai híresség sem. A fizetett hirdetéseik után kétszer is adóznak: egyszer a bevétel után, amit szereztek vele, egyszer pedig reklámadó formájában.