Éder mester és Pumukli sorsa abban a pillanatban összefonódott, hogy meglátták egymást. A jószívű, örökmozgó, csintalan kobold hű társra talált a jámbor, nyugodt, dolgos asztalosban. Kettejük életéről szól a Pumukli kalandjai című sorozat, mely NSZK–osztrák–magyar koprodukcióban 1982-től 1989-ig készült. A mesesorozat különlegességét az adta, hogy az élő szereplős részt animációval ötvözték, vagyis Pumukli alakját rajzolták, Éder mestert pedig Gustl Bayrhammer német színész alakította. Az alkotók három sorozatot készítettek, az első 52, a második 13 részből állt, a harmadik gyártásában hazai szakemberek már nem vettek részt. A filmsorozat igazi csapatmunkát igényelt, mivel az élő személyes jeleneteket a német partner forgatta, míg az animációs részeket Magyarországon tették hozzá Ternovszky Béla rendezésében.
– Összesen huszonhat részt rendeztem. Rendkívül idő- és munkaigényes feladat volt. Kezdetben még odautaztam a forgatásokra, de aztán rájöttem, hogy érdemben nem tudom a munkát befolyásolni, így később nem éltem ezzel a lehetőséggel – mesélte lapunknak Ternovszky, majd beavatott minket Pumukli születésének történetébe. – A bajor tévé elérkezettnek látta az időt arra, hogy animációs sorozatot készítsen, de ezen a téren még nem voltak tapasztalatai, a magyar animáció pedig akkor komoly elismertségnek örvendett.
A stáb hatékonyan és sikeresen dolgozott együtt, de tíz év után a pénzügyek megmérgezték a kapcsolatot.
– A német partner fülébe valaki bogarat ültetett: a Pannónia Filmstúdió tisztességtelenül osztja el az anyagi javakat, így megszüntették az együttműködést. A vádak alaptalanok voltak. Azok, akik ezt híresztelték, közös céget alapítottak, és így folytatták tovább a munkát, de jelentős sikert már nem értek el. Végül az egész estés mozifilmet csehekkel készíttette a bajor cég. Én nagyon szerettem Pumuklit és a nézők is, jó szívvel emlékszem arra az időszakra.
A kobold élete gyökeresen megváltozott, miután Éder mester elhunyt, és unokaöccse vette át az asztalosműhely irányítását. Ezt a fordulatot nem tervezték a forgatókönyvírók, de Bayrhammer szívinfarktust kapott. Éder mestert hetvenegy évesen, álmában érte a halál.
Szabó Gyula Éder mesternek, Pusztaszeri Kornél Pumuklinak kölcsönözte a hangját – olyan kiválóan, hogy a magyar néző el sem tudja képzelni a kis, vörös koboldot más hanggal. A színész is szívesen emlékszik vissza a sorozatra.
– Szabó Gyulával nagy szeretetben dolgoztunk együtt, én most lehetek körülbelül annyi idős, mint amennyi ő volt az idő tájt. Sokat tanultam tőle – nosztalgiázik Pusztaszeri, hozzátéve: heti egy-két napot, napi három-négy órát töltöttek a stúdióban. – A színházi karrieremet nem befolyásolta Pumukli, mert az arcomat nem tudták összepárosítani a hangommal.
A színész egy érdekes anekdotát is megosztott velünk.
– A valóságban soha, a filmvásznon viszont még egyszer találkoztam Gustl Bayrhammerrel. A Pumuklival párhuzamosan A klinikában Mischa ápolót szinkronizáltam, és egyszer csak Gustl sétált be a kórterembe Mischa betegeként.