Előttem az utódom – mondhatja Haumann Péter, aki fiával, Mátéval áll színpadra a Pesti Magyar Színházban.
Schiller Ármány és szerelem címû darabja az ezerhétszázas években íródott, s bár a világ nagyot fordult, az ármány és a szerelem ugyanazt jelenti, mint akkoriban. Haumann Péter, Miller zenész alakítója azonban ebben nem lát semmi meglepőt.
– Amikor az embert kitalálták, még nem rendelték mellé az ipart, a gazdaságot, a technikát, az internetet. Még a hatalmat sem. Ültek az ősemberek a tűz mellett, melegedtek, és ha problémájuk volt, egy bunkóval fejbe csapták egymást – mondta lapunknak a nemzet színésze. – Az ember egyszerű szerkezet. Örül, ha boldog, és sír, ha bánata van. A többi csak színjáték és arra való, hogy összezavarjuk egymást. Ez aztán az évezredek alatt olyan jól sikerült, hogy ma már mindenki mellé jár egy pszichiáter. Talán nem kéne annyit hazudni másoknak, önmagunknak, egészségesebb lenne a társadalom.
Haumann Péter három gyermeke közül Petra és Máté követte édesapját a színészi pályán. A nemzet színésze büszke sikeres művész gyermekeire, így külön ünnep, hogy ezúttal a színpadról szemlélheti fia, Máté alakítását. Haumann sosem féltette gyermekeit a pályától, azt azonban látja, mennyire más világba nőttek fel.
– Ők bátrabbak. A testükhöz, egymás testéhez való viszonyuk más. Lazábban csókolóznak és ölelik meg egymást. Mi háromszor bocsánatot kértünk egy-egy próbán elcsattanó puszi előtt. Fellazultak a gátlások, de ez csak a felszínt érinti. A színészi aprómunkát, a karakter igazságával való pepecselést nem lehet megspórolni – véli Haumann, aki ma sem vonja ki magát a munka alól.
– A kollégák számítanak az energiáimra, és nekem kutya kötelességem együtt dolgozni velük – mondta a művész. – A próba végére velük együtt elfáradok, és alig várom, hogy hazamehessek ebédelni. Ilyenkor azonnal kiengedek. Ha azt mondja a rendező vagy az ügyelő, hogy vége a próbának, én abban a pillanatban Haumann Péter leszek és éhes.
Alakul a dinasztia
Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt, a Pesti Magyar Színházban három Haumann állt egyszerre a színpadon. Molière Fösvény című darabjában a nemzet színésze Harpagonként lányával, Petrával, és fiával, Mátéval szerepelt együtt. Ritka, hogy egy előadásban apa és két gyermeke játsszon, rádásul ugyanebben a „családi felállásban”.