<p>A legtöbb pályatársán máig fájó sebet ejtett, amikor a közmédiából száműzték a bemondókat. Kertész Zsuzsából azonban nem lett megkeseredett nyugdíjas, ma, hetvenen túl is aktív: pszichológusként és beszédtanárként neveli a tévések új nemzedékeit. </p>
A televíziózás hőskorában a bemondók mindennapos vendégek voltak az otthonokban, szinte részeseivé váltak a családi eseményeknek. Közülük Kertész Zsuzsa nyugalmával, tiszta beszédével, örök derűjével vált kedvenccé. Optimizmusa, aktivitása mit sem kopott. Amikor elértük, épp a kiváló gyógytornász, Latin Anikó óráján edzette izmait.
– Testi, lelki erőre egyfolytában szükségem van. Pszichológusként, beszédtanárként foglalatoskodom, akinek a stílus, a közszereplés, az egyéniség kialakítása a vesszőparipája. Így volt ez régen is. A mostaniak mellett sem hanyagolom el a régieket. A tévében Radványi Dóri volt az első „gyermekem”. Esztergályos Károly azóta is felrója nekem, hogy még a nászéjszakájukat is velem töltötte Balatonalmádiban! Tehetek én róla, hogy egybeesett az időpont a Tévétalálkozóval, ahol Dórival műsorvezetők voltunk? (nevet)
Bővült persze a névsor. Sok Kertész gyerek lett azóta, de büszkeséggel állíthatom, hogy valamennyiük tehetsége megmutatkozott, kibomlott valamilyen formában. Persze kinek- kinek kûlönböző érési folyamatok árán. A tehetségnek is – mint akár egy jonatánalmának – megvan a maga érési ideje. Ezt nem lehet meggyorsítani azzal, hogy hajszárítóval odaállok mellé, és főnözöm. Attól még nem teljesedik, ízesedik hamarabb.
A tehetséggel is így lehet. Akkor lesz édes, ízes, ha az élet megpróbáltatásai között a magad erejéből tudtál beérni azon a fán, ahová születtél, ahol az eltökéltséged zamatossá, mások által is fogyaszthatóvá tett.
Van olyan lánykám, akit 13 évesen hozott el hozzám az apukája, Gáspár Anna, aki kulturintézménnyé nőtte ki magát, és van egy ifjú „hercegem”, akit kamaszként bízott rám az anyukája, és aki elvégezte a Jogi Egyetemet. Többek között a Duna Televízió volt a munkahelye: Klement Zoltán, és jó szívvel emlékszik rá.
Kiragadott példák ők, de aki szeret, és kapott tőlem valamit, a mai napig „rám repül”, és én igyekszem tisztán tartani a fészket, hogy bármikor megtalálhassák benne a helyüket. Sosem törekedtem csupán tanár-tanítvány kapcsolatra. Annál mindig többet jelentünk egymásnak.
Kertész Zsuzsa szerint óriási különbség van a hőskor és a mai televíziózás között.
– Tempóban, ritmusban, természetességben és műviségben. Még a túlzásokban is.
Megesett, hogy szétrobbant egy lámpa a stúdióban élő adásban. Takács Marika rezzenéstelen arccal folytatta a mondandóját. Na talán rebbent egy-kettőt a szempillája. (nevet) Ma tuti, hogy kihasználja a műsorvezető ezt a nem várt szituációt, és beavatja a nézőt az úgymond műhelytitokba. Mások az elvárások. Kívül-belül. Az a bizonyos „érési idő” lerövidül. Nemcsak kényszerérett banánok, de gyerekek, felnőttek is küzdenek, amiből számtalan önértékelési probléma is adódik.