Egy akkora költségvetésű intézmény élére, mint a Vígszínház, pénzügyi szakember kell, nem művész, állítja az Eszenyi Enikő igazgatói székéért harcba szálló Csányi János.
Előbb a társulatnak szerette volna bemutatni, mégis nyilvánosságra került Csányi János Vígszínház igazgatói posztjára beadott pályázata. A Színház és Film Intézet igazgatója nem tudja, miként került ki az anyag de, ha már így alakult, szívesen válaszol a pályázatra vonatkozó kérdésekre az Interneten létrehozott oldalán. Kérdések pedig bőven vannak. Csányi a dolgozatában azt állítja, hogy Eszenyi Enikő színháza társulatépítési problémákkal küzd, a teátrum falain belül konfliktusok feszülnek, 2 éve jelentősen hanyatlik a nézőszám és esik az előadások minősége is, ezért változásra van szükség.
– Én egy tanulmányt írtam a Vígszínház fejlesztéséről. Ebben az első 5 oldal a jelenlegi állapot elemzése, a teljes pályázat 118 oldal, ami egy új színházművészeti intézménymodell létrehozásáról szól. A Vígszínháznak elemi érdeke a megújulás, mert még mindig a ’80-as évek struktúráiban működik – mondja a Borsnak Csányi János.
– A Vígszínház több mint 3 milliárd Ft-os költségvetésből működik, az ország második legnagyobb előadó-művészeti szervezete. Az a kérdés, hogyan lehet a saját bevételeket nagyságrenddel megnövelni, és a művészeti tevékenységet az adott közösségi támogatásból sokkal nagyobb hatásfokkal működtetni. Szakmai, művészeti, gazdasági és szervezeti fejlesztésekre, az infrastruktúra állapotának rendbetételére van szükég. Egy pályázat azért készül, hogy ezt a helyzetet elemezze és javaslatokat fogalmazzon meg a megoldásra. Nincs benne szó személyeskedésről. Megnéztem a repertoáron lévő előadásokat, kiváló színésznőnek tartom Eszenyi Enikőt – folytatja a direktor –, Rudolf Péterrel pedig, akivel egy városból származunk, személy szerint is baráti kapcsolatban vagyok. Itt másról van szó. Igazgatói és nem művészeti vezetői pályázatot írtak ki. A Vígszínháznak az elmúlt tíz évben több mint kétszeresére nőtt a költségvetése. Sok százan dolgoznak a falai között. Egy ilyen intézmény vezetése elsősorban nem művészeti felkészültséget igényel – érvel Csányi János.
– Megpróbálom egy közérthető példával elmondani: az egyik kedvenc futballistám Zinedine Zidane. Zseniális játékos volt, aki aztán edzőként is a világ egyik legsikeresebb futballedzője lett. De teljesen kizártnak tartom, hogy emiatt felkérnék mondjuk a Real Madrid futballklub vezetésére. Az egy teljesen másik szakma.