A hatvanas-hetvenes években a táncművésznek fogalma nem volt arról, hogy mi a szereposztó dívány. Amerikáig kellett mennie, hogy megtudja: ez tönkre is tette a hollywoodi karrierjét.
Nyugat-Németországban látta meg egy német származású amerikai producer Medveczky Ilonát, és elsőre azt mondta, táncoljon Giselle-t a New York-i Metropolitanben. Ez óriási kihívás még a klasszikus balerináknak is.
– Az Interkoncerten keresztül szerződtetett, mire egy hónapig éjjel-nappal gyakoroltam – meséli Ilona. – Azt hittem, belehalok. Tizenkét éve nem volt rajtam spicc-cipő.
Abban az időben disszidáltak Amerikába híres orosz táncosok, köztük Baresnyikov a táncosnőjével. A színház azonnal szerződtette őket.
– Láttam, ahogy táncolnak, és a józan eszemre hallgattam, nekik nem lehettem konkurencia. Szögre akasztottam a spicc-cipőmet, és soha többé nem vettem le. Egy Gombos nevű magyar impresszárió Los Angelesbe vitt. Betett a legelőkelőbb Beverly Hills-i hotelbe, a Bel-Airbe. Ott volt George Cukor, Gábor Zsazsa, minden hollywoodi sztár. Ott aztán mindenki azt mondta: megérkezett Zsazsa Gabor lánya. Jött az amerikai impresszárió, és bevitt egy stúdióba próbafelvételre. Eva Gaborral volt felvételem, Zsazsával nem is találkoztam. Eva tehetséges és kedves volt. Zsazsáról ezt nem mondhatjuk el. Aki tehetségesebb volt nála, szebb vagy csak egy évvel fiatalabb, azt „megölte”.
A sikeres próbafelvétel után Ilonát felvitték a Metro-Goldwyn-Mayer egyik tulajdonosához, akit Martin Rensehoffnak hívtak.
– Alacsony, köpcös muki volt, németül beszélgettünk, leültetett, és ránk zárta az ajtót. Sosem volt okom félni, akkor sem, amikor Kőbányán mentem haza előadás után a MÁV- telepre. Akkor, 1969–70 körül nekünk fogalmunk nem volt arról, hogy mi az erőszak, nem tudtam, mi az a szereposztó dívány. Huszonnyolc éves lehettem, ez a pali leült mellém a Chesterfield kanapéra, és rátette a kezét a combomra. Onnantól felgyorsultak az események, a combom után megfogta a mellem. Erre pofon vágtam. Nem hagyta abba, hanyatt döntött, téptem a haját, ő az enyémet, erre úgy tökön rúgtam, ahogy bírtam. Az én lábamtól óvjon meg mindenkit az isten! Rohantam az ajtóhoz, feltéptem, és kirohantam. Kértem, hogy hívjanak taxit. Ha a szereplésemnek ez az ára, akkor nem kérek belőle. Így nem lettem hollywoodi filmcsillag.