A fitneszguru 18 évvel ezelőtt szerzett vezetői engedélyt hajóra, azóta számtalan alkalommal behajózta már a Duna számos szakaszát. Schobert Norbi szerint életszerűtlen, hogy ne tűnt volna fel a kishajóról a kivilágított monstrum, aminek nekicsapódtak.
Gyászol az ország, feltételezhetően hét halálos áldozata van annak a verőcei hajókatasztrófának, ami szombaton éjszaka történt. Az eddigi adatok szerint egy motorcsónak belecsapódott egy szállodahajóba, az ütközésnek pedig akkora volt az ereje, hogy a kis hajó darabokra hullott. A baleset után egy férfi ki tudott úszni a partra, ő hívott segítséget. Két holttestet megtaláltak vasárnapra, öt embert pedig még mindig keresnek...
A baleset híre gyorsan eljutott az ország egyik szegletéről a másikra, és bár mindenkit megrendített, akinek köze is van a hajózáshoz, azt talán még jobban megviselte. A hajós emberek ugyanis a zsigereikben érzik, elképzelik a vízi ütközést... És nem mellesleg hajós társakat kell most gyászolniuk. Így van ezzel Schobert Norbi is, aki immár 18 éve hajózik a Dunán. A fitneszguruval kedden délelőtt beszélgettünk a szörnyű balesetről.
Nehéz bármit is mondani egy olyan szituációban, ahol feltételezhetően hét ember az életét vesztette... Végtelenül sajnálom az áldozatokat és a családjaikat is. Ezt nem lehet feldolgozni.
– kezdte Norbi, majd így folytatta:
Mint hajós, sajnos hasonló véleményen vagyok most is, mint a Hableány-katasztrófánál voltam: a hajózás szabályai szerint mindig a kisebb hajónak kell kitérnie. Az mozog könnyebben, gyorsabban manőverez. A nagy nem tud kitérni. A szabályozás szerint a nagy hajók orra előtt egy kilométeres távolságot kötelező tartani. Azért, mert például ha lefullad egy hajó, akkor az uszályok és a szálloda hajók nem tudnak megállni.
– Tizennyolc éve hajózom, sokféle szituációt megéltem, és az a véleményem, hogy aki betartja a szabályokat, az biztonságban van a vízen.
Schobert Norbi szerint a szállodahajó kapitánya nem is láthatta a felé közeledő csónakot, és itt az sem számít, hogy nappal van vagy éjszaka. A nagy hajóról le sem lehet látni, hogy mi van az orra előtt, pláne alatta...
A tengeren minimum egy kilométer távolságot kell tartani a nagy hajóktól, a Dunán - a helyszűke miatt - ez úgy van megfogalmazva, hogy "a maximális távolság". A kisebb hajóknak magyarul a lehető legtávolabb kell lenniük a nagyoktól. Az útjukat pedig semmi esetre nem keresztezhetik. Az elő sem fordulhat.
- mondja Norbi, majd hozzáteszi:
A nyomozás majd kideríti, mi történt, én azt gondolom, hogy talán elalhattak az utasok, vagy a kapitányuk rosszul lett hirtelen. Másképp nem kerülhettek volna a nagy hajó orrához.