Az Oscar-Gála Hollywood legnagyobb estélye, ami minden évben felülmúlja magát. Az Oscar 2025 ígérkezik a legkáprázatosabbnak mind közül. Éppen ezért nem mondhatjuk, hogy olcsón megúszható. Sokkoló, hogy mennyi pénzt ölnek bele egyetlen egy esemény szervezésbe.
Idén március 2-án lesz (itteni idő szerint március 3-án) a 97. Oscar-Gála. Az Oscar, Hollywood Super Bowl-ja. Ilyenkor összegyűlik a filmes szakma krémje, hogy kiválasszák az elmúlt év legjobb produkcióit, színészeit, filmes szakembereit. Mindenki kíváncsian várja, hogy kik lesznek a nyertesek. Egy ilyen szintű esemény, akárcsak a Super Bowl vagy az Olimpia megnyitója, rengeteg szervezést igényel, és nagy költségvetést. Mivel évről évre felülmúlja magát az esemény, ezért egyenesen következik ebből, hogy az árakkal is egyre jobban elszállnak. Az idei gála, az Oscar 2025, lesz a legdrágább mind közül. A tavalyi adatok szerint, az Oscar 2024 szervezése 57,7 millió dollárba került. Tehát azt biztosan tudjuk, hogy idén több lesz. De hogy mégis mi kerül ennyibe? Íme a költségvetés súlyosabb pontjai.
Az Akadémia éves pénzügyi jelentései tartalmazza a költségek alapvető részleteit. 2016-ban, majdnem 10 évvel korábban az összköltség összesen 44 millió dollár volt. A tavalyi évben ez a szám már 57 millió felé rúgott. Ezt nézve az is lehet, hogy idén eléri akár a 60 milliót is az Oscar 2025. A költségek között szerepel például a reklámkampány, a helyszín bérlése, alkalmazottak bére, dekoráció előkészítése, vörös szőnyegek biztosítása, fellépők, házigazdák bérezése, ajándékcsomagok összeállítása, a menüsor és még számtalan más részlet.
Az Oscar-kampány a filmek általános bemutatójának marketing- és PR-tevékenységének részét képezik. Ugyanis az Oscar jelölt filmek esetében nem a szokásos két hetes megjelenési hirdetésre összpontosítanak. Hanem arra, hogy hónapokon át fenntartsák az érdeklődést az adott film körül. Ami valljuk be, nem könnyű feladat. Ehhez profi szakemberek, hirdetések kellenek, amelyek költsége az egyik legnagyobb részét képezik az összköltségnek.
A vörös szőnyeges bevonulás éppoly fontos része a gálának, mint maga az esemény. Nem is gondolnánk, hogy maga a vörös szőnyeg milyen költségekkel jár. És nem, nem a lenyűgöző ruhaköltemények azok, amik ezt a költséget képzik. Hiszen azt a sztárok maguknak rendezik. Sokkal inkább maga a vörös szőnyeg biztosítása, leterítése és összeillesztésének költsége az, ami elképesztően drága. Legalább 30 darab szőnyegtekercsre van szükség és csak a lerakáshoz 18 fős személyzetet kell biztosítani a Wallethub szerint.
Egy ilyen nagyszabású eseményen elengedhetetlen a száz százalékos biztonság. A filmes szakma legjava jelenik meg és várja el, hogy kényelemben és biztonságban tölthessék az estéjüket. Ehhez pedig a legkiválóbb szakemberekre van szükség, ugyanis botrányok mindig előfordulnak. Az pedig sokba kerül, hogy megfelelő szakemberek legyenek erre a feladatra és minden be legyen biztosítva. Ennek a költsége is több száz ezer dollár.
Minden évben igyekeznek a legmegfelelőbb házigazdát megtalálni a gála lebonyolításához. Egy házigazda költsége a Hollywood Reporter szerint 15 és 25 ezer dollár között mozog. Az Oscar 2025 házigazdája, Conan O'Brien, is megközelítőleg ennyit kap a munkájáért. Ami valljuk be, rengeteg pénznek tűnik elsőre. De O'Brien nem egy este munkájáért kapja ezt, ugyanis az Oscar gála házigazdájának előtte való hónapokban is rengeteg munkája van az eseménnyel.
Minden kategória nyertese egy Oscar-díjjal távozik az eseményről. Egy ilyen szobor előállításának költsége 400 dollár körül mozog. Idén 23 kategóriában hirdetik ki a legjobbakat. Ezáltal ennek költsége is 10 ezer dollár körül mozog.
A szervezők minden jelöltnek kedveskednek egy ajándékcsomaggal, hogy senki ne távozzon üres kézzel, 'Everybody wins' szlogennel. A csomagot mindig bőségesen megpakolják. Évről évre egyre jobban felül akarják múlni ennek értékét. Olyannyira, hogy ennek értéke már évek óta felülmúlta a 150 ezer dollárt. Például iPhone-ok, luxuxékszerek, és hasonló "filléres" tételek, amiket Hollywood krémje nem engedhetne meg magának, csak ha így megkapják...
Ahogy látható, az Oscar gála rendezése egy vagyonba kerül - de még annál is többet hoz. A hirdetőknek a díjátadó alatt egy 30 másodperces reklámért 1,85 millió dollárt kell kifizetniük. Ez ugyan jóval kevesebb, mint a CBS által a Super Bowlért felszámított körülbelül 7 millió dollár, de az Oscar gála összesen 120 millió dolláros reklámbevételt hoz a televíziócsatornának. Talán így, hogy a dupláját hozza bevételként, kevésbé nehéz kimondani, hogy 57 millió dollár a megszervezése egyetlen estének.