PR Cikkek

Mit tanulhatnak a hazai e-kereskedők a csehektől? (x)

Bors

Létrehozva: 2019.06.12.

Sikertörténetet ír a hazai e-kereskedelem az utóbbi években. Egyre több vállalkozás épül az elektronikus kereskedelem köré, a növekedés üteme jelentősen megelőzi a kontinens átlagát. A környezet kifejezetten kedvező a webáruházak számára, a fokozódó piaci versengés azonban komoly kihívás elé állítja őket.

A hazai elektronikus kereskedelem teljesítménye példaértékű, a 20 százalék körüli növekedési ütem azonban nem tartható a végtelenségig. E-commerce menedzserek szerint a lassulás legfőbb oka a vásárlói bázis növekedésének lassulásából adódik; immár 3,2 millió aktív vásárlóval rendelkezik az e-piac, a növekedési plafon ennek megfelelően erősen érezteti a hatását.

A növekedés motorja a következő években a vásárlási gyakoriság növekedése lehet, azaz egyre gyakrabban fordulunk majd az online áruházakhoz; az aktív vásárlók átlagosan évi 12 tranzakciót bonyolítanak, ez a szám azonban jelentősen is nőhet. Emellett az átlagos megrendelési érték növekedése eredményezhetné az e-piac növekedését, azonban a kisértékű termékek forgalmazása egyre meghatározóbb a szegmensben, így ez aligha valósulhat meg.

A jelenlegi 17 százalék körüli növekedés nagyszerű feltételeket biztosít a webáruházak számára, illetve mindazoknak a kereskedőknek, akik még most barátkoznak az online nyitás gondolatával. Egyesek szerint a helyzet azonban nem annyira rózsás, hiszen a szereplőknek nap mint nap komoly kihívásokkal kell szembesülniük.

A konkurenciaharc kiéleződött

Egyre fokozódik a konkurenciaharc a magyarországi webáruházak között, ami hatására a kis szereplők egyre inkább peremre szorulnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ők nem lehetnek sikeresek, azonban számukra jellemzően a specializált kereskedés jelenti a legjobb lehetőséget.

Gyakran olvashatjuk, hogy a hazai e-piac kifejezetten fejnehéz, hiszen a legnagyobb webáruházak uralni képesek az e-kereskedelem csaknem felét. A GKI Digital kutatása szerint a tíz legnagyobb szereplő hozzávetőlegesen a piac 37 százalékát uralja, ráadásul ez az arány folyamatosan nőni képes. Vagyis a nagy online kereskedők a piac átlag felett bővülhetnek.

A dominancia elsősorban annak tudható be, hogy a nagy webáruházak a gyártói és beszállítói kapcsolataiknak köszönhetően versenyelőnybe kerülnek a kis és közepes méretekkel rendelkező versenytársaikkal szemben. Nem csak az Extreme Digital és társai képesek uralni a piacot, hanem a nagy tematikus szereplők is; a barkács, a divat, az FMCG vagy épp a lakberendezés szegmens is kitermelte a saját egyeduralkodóit vagy uralkodó párosait…

Sokan kacsingatnak a külpiacok felé…

Mivel a hazai piacot egyre több e-kereskedő szűknek érzi, sokan a külföldi terjeszkedésben látják a megoldás kulcsát. Szakértők szerint megfelelő exportterv, jó logisztikai szolgáltatás és erős marketing birtokában a magyar webáruházak sikeressé válhatnak a külföldi piacokon, ugyanakkor az idegennyelvű ügyfélszolgálat és a tartalom biztosítása komoly kihívások elé állítja a kisebb erőforrással rendelkező szereplőket.

A hazai e-kereskedők számára továbbra is Románia és Szlovákia a legkedveltebb célpont, ugyanakkor sokan érdeklődnek a híresen erős e-piaccal rendelkező Csehország iránt is. Az Extreme Digital edigital.cz webáruháza mellett azonban nehéz olyan magyar tulajdonú szereplőt említeni, aki piaci részesedésre tett szert Csehországban. Fordítva már más a helyzet; a cseh tulajdonú Mall és az Alza is legnagyobb forgalommal rendelkező webshopok között szerepel a magyar piacon.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek