A hazai e-kereskedelem több éve dinamikus növekedést képes felmutatni, mindeközben jelentős változások jellemzik a látogatói viselkedést; már nem csupán az ár és a minőség fontos vásárlási preferencia, hanem a kényelem is…
De mit jelent mindez a gyakorlatban? Az egyik budapesti marketing ügynökség e-commerce menedzsere szerint nincs szó hirtelen trendváltozásról, a mostani jelenség évek óta tartó jelenség eredménye. Az online vásárlók egyre kevésbé hajlandók tolerálni a lassú és nehézkes rendelési folyamatokat; miután megtapasztalták egy másik webáruházban, hogy lehet kényelmesen is rendelni, máris az lesz számukra az etalon, a kicsit nehézkesebb folyamatot pedig elutasítják.
Egy amerikai kutatás szerint az online vásárlók az árat és a minőséget említik legfontosabb vásárlási preferenciaként, azonban 97 százalékuk mondja azt, hogy hagyott már félbe online vásárlást a kényelmetlen folyamat miatt. Tulajdonképpen nincs okunk azt gondolni, hogy e tekintetben jelentősen különbözne az amerikai és a magyar vásárló viselkedése.
Nem túlzás azt állítani, hogy a webáruházak számára a következő évek nagy kihívása a kényelem javítása lesz. Nincs könnyű dolguk, hiszen mindenki számára mást jelent a kényelmes online vásárlás; sokak a napon belüli kézbesítést várnák el, mások számára a bolti átvétel lehetősége fontos, és természetesen vannak olyan vásárlók is, akik a digitális felület különböző funkcióit tekintik kívánatosnak. Mindeközben a nagyobb webáruházak azzal a problémával szembesülnek, hogy a sablonos megoldásokon túlmutató fejlesztéseiket a felhasználók nem veszik birtokba, nem ismerik, vagy egyszerűen nem szánnak időt a kipróbálásukra.
A saját szaküzletek és átvevőpontok jelentősen hozzájárulhatnak az online kereskedelmi teljesítmények növeléséhez. Ha szemügyre vesszük a legnagyobb hazai webáruházak listáját, azt fogjuk látni, hogy a top10 szereplők egyetlen kivétellel mind rendelkeznek offline üzlettel; való igaz, az egyetlen kivétel az eMAG, amely a lista első helyét képes uralni. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy jelenleg is folyamatban van az eMAG és az Extreme Digital egyesülése, amely várhatóan a vásárlási kényelem javulását idézi majd elő az esetükben.
Szakértők szerint épp a felhasználói élmény és a vásárlói kényelem javítása lehet a leghatékonyabb védelem a globális szereplők térnyerése ellen; Magyarország e-kereskedelmi forgalmának mintegy felét a világméretű szereplők bonyolítják, így minden eszköz felértékelődik a piacvédelem érdekében. A probléma persze nem csak Magyarországot érinti, a fejlettebb e-kereskedelemmel, illetve nagyobb lélekszámmal rendelkező európai országok is éppúgy hasonló problémákkal néznek szembe. A nyugat-európai országokban és a CEE-régióban is komoly figyelmet kapnak a terjeszkedő világméretű kereskedők. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében.