A LAKÁSVÁSÁRLÁS VAGY -ELADÁS AZ ÉLETÜNKET ALAPVETŐEN MEGHATÁROZÓ DÖNTÉS, EZÉRT GONDOS TERVEZÉST, ELŐKÉSZÍTÉST IGÉNYEL.
Ahogy minden hivatalos ügyben, úgy itt is rengeteg dokumentum van, amelyet ki kell tölteni. Első lépésként ellenőrizzük a megvásárolni kívánt lakás tulajdoni lapját. Az ügyfélkapun keresztül évente két alkalommal ingyenesen vehető igénybe a szolgáltatás, amely lehetővé teszi a tulajdoni lap megtekintését a földhivatal nyilvántartási rendszerében.
Társasházi lakás esetén tanulmányozzuk az alapító okiratot, a szervezeti és működési szabályzatot (SZMSZ), valamint a házirendet. Érdemes utánajárni, hogy a lakást nem terheli-e közösköltség-tartozás.
Otthon vagyok magazin kéthetente hétfőn a Borsban - keresse az újságárusnál!
Olvasson kényelmesen: fizessen elő a Borsra!
Amennyiben az ingatlan nem tehermentes, be kell szerezni azt a dokumentumot, amely tartalmazza, hogy pontosan milyen összeget, milyen számlára és meddig kell megfizetni ahhoz, hogy a bank, illetve egyéb kölcsönt nyújtó személy kiadja a tehermentesítési nyilatkozatot.
Szintén fontos az energetikai tanúsítvány. A lakás energetikai minőség szerinti besorolását, valamint az energiamegtakarításra irányuló javaslatot tartalmazó dokumentumot az adásvételkor át kell adni a vevőnek. A tanúsítvány 10 évig érvényes, újonnan épülő lakások esetén elkészítése az építtető feladata.
ÁRKÉPZÉS
A piaci árakról adatokat gyűjthetünk a hirdetésekből, ingatlanos portálokról, esetleg megbízhatunk egy ingatlanforgalmi szakértőt az eladási ár megállapításával. Az árat az is befolyásolja, hogy milyen mértékben és milyen ütemben van szüksége az eladónak a vételárra, illetve mikor tudja a lakást véglegesen kiürítve átadni.
PÉNZMOZGÁS
A gyakorlatban az adásvételi szerződés aláírásával egy időben a vevő 10%-os foglalót ad, míg a vételár fennmaradó részének megfizetése akár több részletben – teljes egészében legkésőbb a lakás tényleges átadásakor – is történhet.
A teljes cikket keresse az Otthon vagyok magazinban!