Évente 1,3 milliárd tonna élelmiszert dobunk el. Változtatnunk kell szokásainkon, ez nem mehet így tovább!
2021-ben az emberiség vélhetőleg egyre tudatosabban igyekszik megóvni a környezetét. Nem csoda, hiszen a hírek nagy része arról szól, milyen sűrűsödő természeti katasztrófákkal nézünk szembe évről évre. Ezeken a nehézségeken többféleképpen segíthetünk. Mivel a fogyasztói társadalom – amelynek sokan még tagjai vagyunk – alapja az, hogy tömérdek mennyiségű terméket vásárolunk szükségtelenül, melyek minősége erősen kifogásolható, főként vásárlási szokásainkon kéne változtatnunk. Mutatjuk, hogyan!
Lehetőség szerint részesítsük előnyben a magyar termelőket, vállalkozókat, ezzel is elősegítve a magyar gazdaság javulását. Ha hazai termékeket választunk a kínálatból, amellett tesszük le voksunkat, hogy elutasítjuk a külföldről érkező, hosszú utat megtett termékek vásárlását.
Ajánlatos egy több pontot tartalmazó bevásárlási listát készíteni, hiszen ezzel elkerüljük azt, hogy szükségtelen dolgok kerüljenek a kosarunkba azt követően pedig háztartásunkba. Ez a lista jól megfontolt, összeszedett, jövőbe is kitekintő termékeket tartalmazzon. Gondoljuk át alaposan, miket szeretnénk főzni a héten, mik vannak fogyó állapotban, mik elengedhetetlen elemei egy-egy vásárlásunknak.
Könnyen elcsábulhatunk a hipermarketek reklámjait látván, de ne hagyjuk magunkat; céltudatosan menjünk végig azokon a sorokon, melyeket érintenünk kell listánk alapján. A kasszáknál való várakozás kritikus pont, ugyanis ide raknak általában minden olyasmit, amelyet még utoljára megkívánhatunk, bedobhatunk néhányat a kosárba: rágók, nyalókák, cukrok, színes édességek. A kisgyerekek kedvencei, tehát ügyeljünk, hogy ha viszünk magunkkal gyermeket, aki ezt-azt megkívánna a sorban állva, ne engedjünk a kísértésnek, legyünk eltökéltek. A listás módszerrel csökkenthetjük heti vásárlásaink számát is, hiszen előre gondolkodva állítjuk össze a listát. Illetve ezzel még kevesebb kockázatnak vagyunk kitéve azt illetően, hogy felesleges dolgokra szórjuk-e a pénzt.
Nagyobb beruházást igénylő termékek vásárlásakor érdemes egy ideig nyugodni hagyni a vásárlás gondolatát. Úgy érezzük például, hogy szükség van egy kétajtós hűtőre? Miért? Lehet, hogy jobb étkezési és vásárlási szokásokkal megoldható, hogy ne adjunk ki több százezer forintot egy új hűtőre? Ha mindenképpen arra jutunk, hogy be kell szerezni, várjunk vele addig, míg jobb áron nem lesz kapható. Black Friday a kulcskifejezés!
Sokan még mindig abban a tévhitben élnek, hogy ha magas az ár, azzal együtt jár a magas minőség – de ez közel sincs így. Rengeteg „túlhypeolt”, azaz agyonreklámozott, túlárazott, felhajtásnak örvendő termékkel van tele a piac. Ha például a ruhákat nézzük, számtalan high-end márka irracionálisan magas áron kínálja darabjait. De a technológiai eszközöket is érinti ez, hiszen csúcskategóriás, ám ahhoz képest is horribilis összegeket kérnek el egy-egy készülékért.
Ebből adódóan, illetve egyébként is érdemes figyelni a leárazásokat, példának okáért az eMag Black Friday keretein belül hamarosan akciósan juthatunk hozzá különféle tabletekhez, melyek praktikusak formájukat tekintve, valamint hosszú ideig hű társainkká válhatnak. Gondolni kell az elkövetkezendő időkre, már ami a koronavírust és a vele járó esetleges home office-t jelenti. Ha nekünk nem is, gyermekeinknek, rokonainknak kiváló iskolakezdő ajándék egy új tablet, vagy laptop, amely segítségével könnyebben veszik az online oktatással együtt járó nehézségeket.
De ne essünk abba a hibába, hogy ha olcsón juthatunk hozzá dolgokhoz, akkor felhalmozzuk azokat. Tudatosan, környezettudatosan éljünk!
Kutassuk fel a helyi kistermelőket, érdeklődjünk, kinek mi a specialitása, mit kitől érdemes beszerezni. A piac előnye a hipermarketekkel szemben, hogy többnyire hazai, friss, lédús, zamatos idénygyümölcsöket, zöldségeket lehet fellelni a sorok között. Míg az elosztóközpontokon keresztül, egy nagy üzletben a beérkező importáru átesett különböző mesterséges kezeléseken, hogy a tartósítása és az érlelése garantált legyen, mire beér az országba.
Egy piacon nagyobb valószínűséggel tud az ember csomagolásmentes áru közül válogatni, hiszen ott sokan a kertjükből leszedett árut kínálják bármiféle csomagolás, tartósítás nélkül. Csak természetesen.
Persze előfordul mindenkivel, hogy az impulzusvásárlás hibájába esik – emberek vagyunk, hibázunk. Arra ügyeljünk, hogy ez minél kevesebbszer forduljon elő, igyekezzünk tudatosak maradni, de csak olyan mértékben, hogy ne teherként, hanem inkább elhivatottságként tekintsünk a néha előforduló lemondásokra.