A raktárkezelő program használata fontos előnyöket kínál a kiskereskedők és az ellátási láncok számára.
Forrás: mav-it.hu/webdepo
Ezek az előnyök a hatékony és eredményes munkaerő-gazdálkodástól a minimálisra csökkentett papírmunkáig terjednek. Ugyanakkor a raktár program bevezetésének költségei alacsonyabbak, mint valaha, mondja a Mav-IT munkatársa. Azonban nem minden raktárkezelő program szállító egyforma, ezért az ellátási láncok vezetőinek tudniuk kell, hogyan válasszanak raktár szoftvert anélkül, hogy a feltétlen szükségesnél időt és energiát áldoznának rá.
A projektcsapat felügyeli az elérhető szállítói megoldások áttekintésének és a bevezetés megtervezésének teljes folyamatát. A projektmenedzsernek hatáskörrel kell rendelkeznie ahhoz, hogy a vállalkozás nevében döntéseket hozhasson a raktár szoftver vonatkozásában. A szervezettől függően ezt a csoportot változáskezelő csoportnak is nevezik.
A legjobb raktár program kiválasztásának meghatározásakor a szervezet igényeinek megfelelő minimumkövetelmények megállapítása kell, hogy legyen a legfontosabb prioritás. Az Mav-IT szerint az egyes raktárkezelő szoftverek több tucat kritikus pontot tartalmazhatnak, a bejövő áruk kezelésétől kezdve a vevőszolgálatig. Szánjon időt a raktár programmal szemben támasztott összes követelmény átfogó listájának elkészítésére. Ezzel egyidejűleg határozza meg az egyes feljegyzett követelményekhez kapcsolódó költségeket. Ez segít a szervezetének meghatározni a raktár szoftver beruházás megtérülését, és ha a konkrét szállítókkal szemben alkalmazzák, a projektvezetők pontos előrejelzést készíthetnek arról, hogy a megtérülés mikor válik pozitívvá.
A következő lépés egyszerű. Kérjen információkat a rendelkezésre álló kritériumoknak megfelelő szoftveres beszállítóktól. A legjobb, ha ezen a ponton a lehető legszélesebb körben tartja a szállítók listáját, és a követelménylistán belül egy vagy két legfontosabb szempontra összpontosít, hogy kiválaszthassa a szállítók körét. A piacon több tucat raktár program elérhető, de csak néhány felel meg Önnek.
Ez az a pont, ahol a folyamat bonyolulttá válik. Értékelje az egyes szállítók fejlesztési és továbbfejlesztési képességeit. A logisztikai iparág megkívánja a raktárkezelő programok folyamatos fejlesztését. Minden kiválasztott beszállítónak meg kell felelnie az Ön követelmény dokumentációban szereplő minimális követelményeknek. Más szóval, az Ön minimális igényei nem biztos, hogy a holnapi igényeket tükrözik, ezért mindig vegye figyelembe a szállító folyamatos fejlesztését.
A beszállítók szűkített listája a legjobb 6-10 szoftvergyártóra vonatkozik. Bár ez túl sok szállítónak tűnhet, a legjobb, ha nem korlátozza szervezetét ötnél kevesebb szállítóra, amíg nem tudja pontosan, hogy az egyes raktár szoftverek előnyei és hátrányai hogyan alakulnak.
Az ajánlatkérések benyújtása lehetővé teszi a szállítók számára, hogy áttekintsék az Ön működési modelljét és igényeit, kidolgozzanak egy költségszámítást, és ezzel együtt megtervezzék a megvalósítást. Ez a legjobb módja annak, hogy a raktár program kiválasztásának folyamatában részletesebben értékelje az eladókat.
Egyes szállítók személyre szabott bemutatókat kínálhatnak, hogy megmutassák az Ön cégének, pontosan hogyan teheti hatékonyabbá az őáltaluk szállított raktár program az Ön vállalkozásának működését. Néhány régebbi, kisebb szállító esetleg csak általános bemutatókat biztosít, amelyek korlátozott terjedelműek és léptékűek, és online bárki számára elérhetőek. Azokra amelyek személyre szabott raktárkezelő program bemutatót kínálnak, érdemes különös figyelmet fordítani.
Az utolsó két szállítót az összes bemutató befejezése és a ROI-számításokhoz való visszatérés után határozzuk meg. Ezeknek a raktár programoknak a legjobbak közül a legjobbaknak kell lenniük, és szolgáltatásaik és megoldásaik hasonlóak lesznek.
Tekintse át a beszállító által megküldött licencszerződést, valamint az egyes szállítókkal és az adott szállító megoldásának használatával kapcsolatos jogi felelősségeket. Lényeges, hogy a jogi felülvizsgálatot a projektcsapaton kívül végezze el. Ez kiküszöböl minden olyan elfogultságot, amely a kiválasztás során egy adott szállító mellett vagy ellen kialakulhatott.
A végső döntés nagyrészt a jogi felülvizsgálat eredményein alapul. Egyes jogi kérdések nem feltétlenül indokolják egy adott szállító elhagyását, különösen, ha a várható megtérülés jelentősen magasabb.
Még akkor is, ha a szervezete kiválasztott egy szállítót, ne feledkezzen meg a tárgyalás erejéről. Ezért a legjobb, ha egy rövid időre magára hagyja a „szekunder” szállítót, és a „primer” szállítóval folytatja. Abban az esetben, ha a primer szállítóval kapcsolatban előre nem látható problémák vagy aggályok merülnek fel, ez azzal az előnnyel jár, hogy a tárgyalások sikertelensége esetén átnyergelhet a szekunder beszállítóra.
A legmegfelelőbb raktár program kiválasztásának ismerete nem „rakétatudomány”, de gondosságot és figyelmet igényel. Azok a szervezetek, amelyek követik ezeket a lépéseket a raktárkezelő szoftver kiválasztásánál, csökkenthetik a teljes tulajdonlási költséget, elkerülhetik a felesleges késedelmeket, és biztosíthatják, hogy a kiválasztott szállító teljesítse az ígéreteit. Természetesen a folyamat összetettsége kockázatot jelent, és a kiválasztási folyamat során érdemes lehet olyan szakértővel együttműködni, aki raktárkezelő szoftverek kiválasztására értékelésére szakosodott.