Egy induló vállalkozás esetén, habár elengedhetetlen, mégsem elég a jó ötlet és a töretlen lelkesedés. A jól kidolgozott üzleti terv mellett egy kiváló marketing stratégiára is szükség van, amelynek összeállításához az alábbiakban mutatunk pár eszközt és trükköt, amik hozzájárulhatnak, hogy sikeres évet zárjunk.
Forrás: 123rf.com
A piackutatás az első lépés egy sikeres marketing stratégia felépítéséhez. A célcsoport alapos ismerete lehetővé teszi ugyanis, hogy olyan terméket, szolgáltatást biztosítsunk és azt úgy tálaljuk potenciális ügyfeleinknek, hogy az minden kérdést kizáróan kielégítse az igényeiket. Ehhez meg kell ismernünk az érdeklődési köreiket, a szükségleteiket és problémáikat, a viselkedésüket, hogy milyen utat járnak be a vásárlásig és hol lehet őket a legjobban elérni. Ez segít majd abban, hogy meghatározzuk, milyen marketingeszközöket használjunk és milyen területekre koncentráljunk kampányaink során.
Ez azonban még mindig csak félsiker. A konkurencia megismerése legalább ennyire fontos, melyet egy alapos versenytárselemzéssel kell kezdeni. Minél nagyobb a versenytársak köre, annál nehezebb dolgunk lesz új résztvevőként a vásárlók, ügyfelek megszerzésében. Ha megtaláljuk a réseket, ahol konkurenseink nincsenek jelen, illetve felismerjük, mit csinálnak jól, vagy hol hibáznak, sokkal hatékonyabb marketing kampányokat tudunk készíteni.
Az online jelenlét erősítése érdekében elengedhetetlen a keresőoptimalizálás (SEO) is. Ez pedig nemcsak a tartalmaink kulcsszavakkal teletűzdelését jelenti. A keresőoptimalizálás három alappillére a technikai SEO, vagyis a weboldal helyes beállításai, amik gondoskodnak a gyors betöltődésről, a keresőbotok navigációjáról és a helyes SEO beállításokról. Az on-page SEO-ba már a tartalmak optimalizációja is beletartozik, vagyis a helyes kulcsszavakat tartalmazó, az olvasó számára hasznos és élvezhető formában megírt kategóriaoldalak, blogcikkek, termék- és szolgáltatásleírások. Végül, de nem utolsó sorban pedig az off-page SEO, melynek része a linképítés, ami hozzájárul az oldalunk hitelességének növeléséhez és ezáltal támogatja a másik két pillért, hogy előrébb kerüljünk a találati listában.
A közösségi média platformok jelentősége megkérdőjelezhetetlen a vállalkozások marketing tevékenységében. Mivel egy jó stratégia összeállítása és kivitelezése időigényes folyamat, ráadásul valamennyi platform más és más kommunikációs stílust és tartalmat kíván, képtelenség mindegyiken egyenlő arányban jelen lenni. Őszintén szólva pedig fölösleges is. Itt jön képbe a piackutatás, amit még a marketing stratégia kialakítása előtt elvégeztünk. Ha ismerjük célközönségünket, azt is tudjuk, hogy a Facebookon, Instagramon, LinkedInen, vagy épp TikTokon érhetőek-e el nagyobb arányban és ezekre a platformokra fókuszálhatunk.
A rendszeres posztolás mellett érdemes figyelmet fordítani a közösségépítésre is, vagyis kedvelni a követőink posztjait, válaszolni a kommentjeikre, ajánlani oldalunkat az odatévedt látogatóknak. A hirdetések használatával pedig még nagyobb réteget érhetünk el, ha jól csináljuk őket.
Az e-mail marketing az egyik legköltséghatékonyabb módszer a vásárlói bázis fenntartására és bővítésére. A rendszeres hírlevelek, promóciós ajánlatok, és személyre szabott e-mailek segítségével közvetlenül elérhetjük a meglévő és potenciális ügyfeleket. Nem véletlenül használják őket gyakran upsell céljából, vagy a visszatérő vásárlás ösztönzésére.
Ha oldalunkon ingyenes tartalmakkal, hasznos blogbejegyzésekkel ösztönözzük a hírlevél feliratkozást, leadgenerálás szempontjából is hasznos eszköz lehet. A szegmentált e-mail listák használatával pedig gondoskodhatunk róla, hogy üzeneteink mindig a releváns célcsoporthoz jussanak el, ezáltal hatékonyabbá téve az értékesítést.
Nemcsak a híres influenszerek lehetnek hatékony véleményvezérek. Ezek az emberek, akik meglátásaikkal irányítják környezetük megélését bizonyos kérdésekben a legtöbb baráti társaságban is megtalálhatóak. Alapvetően ugyanis adunk a számunkra hiteles személyek véleményére, a nagy követőbázissal rendelkező hírességek és influenszerek pedig több ezer embert érhetnek el egyetlen posztjukkal is.
Ha szeretnénk növelni márkánk ismertségét és hitelességét, ezért jól jöhet, ha együttműködünk egy influenszerrel. Arra figyeljünk azonban oda, hogy hiába az óriási követőtábor, ha azok nem a mi célközönségünket képviselik, nem fogjuk elérni a kívánt eredményeket. Marketing témában például nem sokra megyünk egy divat-influenszer felfogadásával, akinek a követői 15-20 éves lányok, hiszen nekik valószínűleg nem lesz szükségük marketinges szolgáltatásokra.
A fizetett hirdetések, mint a Google Ads vagy a Facebook Ads, gyors eredményeket hozhatnak a látogatók számának növelésében. Itt azt kell szem előtt tartanunk, hogy a hirdetések kezelése nemcsak annyit jelent, hogy elindítjuk őket a hónap elején és az eredmények majd jönnek maguktól. Folyamatos odafigyelést, optimalizálást is igényel ez a feladat, illetve a retargetingre is érdemes figyelmet fordítanunk. Ez ugyanis lehetőséget ad arra, hogy újra elérjük azokat a látogatókat, akik korábban érdeklődtek termékeink iránt, de valamiért nem vásároltak. Ők ugyanis adott esetben könnyebben konertálhatóak vásárlóvá, mint akik csak most ismerkednek velünk.
A sikeres marketingstratégia kialakítása és végrehajtása tehát nem könnyű feladat, de a megfelelő eszközök használatával jelentősen növelhetjük vállalkozásunk esélyeit a piacon. Az ügyfelek igényeinek és elvárásainak megértése, az innovatív megoldások alkalmazása és a folyamatos tanulás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy vállalkozásunk hosszú távon is sikeres legyen.
(x)