<p>Fürjes Balázs kiemelt beruházásokért felelős kormánybiztos állítja, európai viszonylatban nem számít drágának a 190 milliárdból felépülő új Puskás-stadion.</p>
Forrás: MTI
– Korábban 100 milliárdos megvalósításról volt szó, hogyan lett ebből 190? Vagy ennél is több lesz a végén?
– Nyílt nemzetközi közbeszerzést írtunk ki, és az olcsóbb, nettó 143 milliárdos ajánlatot fogadtuk el – magyarázta lapunknak Fürjes. – Ehhez jön még 40 milliárd áfa, ami visszakerül a költségvetésbe. Illetve 7 milliárdos tartalékkal számolunk, ami egy hároméves projektnél természetes. 100 milliárdos megvalósításról soha nem volt szó...
– Bocsásson meg: de volt...
– Tőlem ilyet biztosan nem hallott! A költségek nem fognak elszállni. A Duna Aréna is annyiba került, amennyiért a közbeszerzés nyertese vállalta a munkát, egy fillérrel sem emelkedett az ára és bőven határidő előtt készült el.
– A 2001-ben átadott Schalke arénája 62 ezres, teteje csukható, talaja a stadionon kívülre húzható, mégis negyed annyiba került. Hogy lehet ez, amikor az új Puskásba ilyen speciális funkciók nem is lettek beletervezve?
– Ez egy 16 évvel ezelőtt átadott stadion. Nincs értelme összehasonlítani egy most készülővel. Az új Puskás európai viszonylatban átlagos áron készül el. A Chelsea héten elfogadott új arénája nettó 179 milliárdból épül és csak 60 ezer férőhelyes lesz, míg a miénk 143 milliárdból 67 ezres. A Chelsea egy széke 3 millió, a Puskásé 2,1 millió forint. Harmadával olcsóbban építünk. Igaz, hogy a luxusfunkciókat mellőzzük, és a korábban tervezett, lelátó alatti, túl sokba kerülő sportcsarnokokat is kihagyjuk, de ezek hihetetlenül megdrágították volna a projektet. Egyedül a régi stadion jellegzetes lépcsőházainak újjáépítése ró plusz költségeket a kivitelezésbe.
– Az elmúlt években többször is újratervezték a létesítményt.
– Amikor egy család lakást újít fel, az sem megy egyik napról a másikra, több elképzelés is születik. Összhangba kell hozni a vágyakat és a lehetőségeket. Évek telhetnek el a gondolat megfogalmazódásától a megvalósulásig. Az új londoni Wembley, vagy a budapesti Parlament is jóval hosszabb idő alatt jutott el a tervezéstől a kivitelezésig, mint az új Puskás. Lehet, hogy voltak korábban is remek tervek, de felesleges plusz költségeket tartalmaztak, én viszont ésszerű, takarékos épületet javasoltam, az így sem két fillér. Az építőipari cégek tele vannak munkával, ezért manapság drágábban dolgoznak, mint mondjuk akkor, amikor a Groupama-aréna készült.
– Nem kockázatos, hogy a létesítmény nem sokkal a 2020-as foci Eb előtt készül el?
– A stadiont várhatóan 2019 végén adjuk át, ezután bő fél év marad a tesztelésére, belakására, ami elegedő idő kell, hogy legyen.