Forrás: AFP
A Forma–1 a költségeit tekintve is kivívta magának az autósportok királykategóriája titulust, hiszen a topcsapatok éves költségvetése eléri a 400 millió dollárt (117 milliárd Ft). Nem véletlen, hogy a legnagyobb autógyártók is alaposan meggondolják, szerepet vállaljanak-e a sorozatban, és olyan ismert milliárdosok, mint Richard Branson, a Virgin tulajdonosa sem finanszírozta tovább saját istállóját két szezonnál. Most sorra vettük, mi mennyibe kerül a versenyautón.
Első és hátsó szárny: 300-450 ezer dollár (88-131,6 millió Ft)
Az első szárnynak nagy szerepe van abban, hogy a pályán tartsa az autót. Orrkúppal együtt akár 300 ezer dollárba is fájhat, pedig sokszor „fogyóeszköznek” bizonyul a futamokon. A hátsó a DRS-rendszerrel együtt is olcsóbb, nagyjából 150 ezer dollár.
Sebességváltó: 440 ezer dollár (128,7 millió Ft)
Szintén fontos alkotóelem, ami az árán is látszik. Ráadásul ez nem a végleges összeg, a nagyobb csapatok a szezonrajt előtt – a jobb teljesítmény reményében – még frissíteni szoktak rajta, ami akár plusz 160 ezer dollárt is felemészthet.
Motor: 10,5 millió dollár (3 milliárd Ft)
A versenyautó egyik legköltségesebb része a „szíve”. Ennek ellenére egy hétköznapi személyautó motorjához képest csöppet sem tartós. Mert míg a mi kocsijaink erőforrása egy-két évtizedet kibír, addig az F1-eseké mindössze 5-7 futamot.
Abroncsok: 1750 dollár (512 ezer Ft)/szett
Gumiból van száraz (kemény, közepes, lágy), köztes (intermediate) és esős is. Míg egy utcai abroncs 50-80 ezer kilométert is kibír, addig az F1-es gumi sokszor 100-150 kilométert sem.
Tank és üzemanyag: 640 ezer dollár (187 millió Ft)
Egy szezon alatt közel 200 ezer liter üzemanyagot használ el egy F1-es autó, ami nagyjából 500 ezer dollárba kerül. A benzintank ára 140 ezer dollár.
Kormány: 50-100 ezer dollár (14,6-29 millió Ft)
Ha a motor a szíve, a kormány az agya a versenygépnek. Nagyjából minden csapatnál ugyanazokat a kapcsolókat, tárcsákat, gombokat használják, csak ezek elhelyezése tér el.
Egy csapat éves költségvetése: 250-400 millió dollár (73–117 milliárd Ft)
A Ferrari, Mercedes, Red Bull és McLaren inkább a felső határhoz állnak közel, míg a kisebb istállók nagyjából 250-350 millióból gazdálkodnak. Ebbe beletartozik a pilóták, mérnökök és a szerelők bére is.
80 000 – egy F1-es versenyautó nagyjából ennyi alkatrészből áll
500 – ennyi szabályt és rendeletet tartalmaz a sportág nemzetközi kódexe, amit az istállóknak követnie kell. Nem csoda, ha néha a pilóták rádión kérnek segítséget a csapattól egyik-másik értelmezéséhez.
20 szerelő összehangolt munkája szükséges a kerékcseréhez
1.88 másodperc a kerékcsererekord, amit a Red Bull a Német Nagydíjon produkált Max Verstappen bokszkiállásánál
1:16.170 – a Hungaroring pályacsúcsa, amit 2018-ban szabadedzésen futott Sebastian Vettel