Tippek

Átterveznéd a nyaralást? Így mondd le a befizetett utat

Létrehozva: 2024.07.07.

Vannak, akik a last minute utakra esküsznek, mások pedig a jó előre megtervezettre és befizetettre. Ez utóbbi nagy biztonságot ad a nyaralóknak, de mi van, ha az utolsó pillanatban közbe jön valami, és nem tudnak utazni vagy a helyszínen merül fel probléma? Visszakérhetik a pénzt?

Ennek járt utána a Fanny magazin!
 

Stewardess légiutas-kísérő repülőgépi személyzet
Fotó: Pexels

1.

Létezik a bánatpénz

Előre befizetett szervezett út és szállás esetén is a szerződésekben szerepel úgynevezett bánatpénz vagy lemondási díj, amit a vásárlónak akkor kell fizetnie, ha felmondja a foglalást. Ennek mértéke nem egységes, ezért erről előzetesen érdemes érdeklődni, mielőtt lefoglalja a szállást vagy a szolgáltatást.


 

2.

Mennyi az annyi?

Az utazás megkezdése előtti felmondás esetén a már befizetett díj visszajár. Viszont, ha az utas bánatpénzt köteles fizetni a szerződés értelmében, akkor annak összegével csökkenthető a visszafizetendő díj. A bánatpénz nagyságát befolyásolhatja az is, hogy az utazás megkezdése előtt mennyi idővel mondja le az utazó az utat. Ha a szerződés nem határoz meg egységes bánatpénzt, akkor annak összege az utazási csomag díjának és az utazási szolgáltatások más módon való felhasználásából eredő költségmegtakarításnak és bevételnek a különbözete.


 

3.

Lehet ez ingyenes?

Az utas nem kötelezhető bánatpénz fizetésére, ha az utazásszervező vagy a szállásadó a a szerződés valamely lényeges feltételét az utazás megkezdése előtt kívánja jelentősen módosítani, ami az ügyfélnek nem felel meg. Ilyenkor az utazásszervező köteles visszafizetni az utazónak a befizetett teljes díjat.


 

4.

Megváltozott körülmények

Amennyiben a utazási célállomást vagy annak környezetét a Külügyminisztérium felveszi az „utazásra nem javasolt” listába, az utazónak jogában áll felmondani a szerződést. Ebben az esetben a vásárló jogosult a befizetett teljes díj visszatérítésére.


 

5.

Törölték a járatot

Repülőjegy foglalásakor a légitársaság általi törlés esetén átfoglalás vagy jegyár-visszatérítés jár az utasnak. Amennyiben az utas kívánja lemondani már megvásárolt jegyét, általában törlési díjat számítanak fel a légitársaságok.


 

6.

Nem ez volt a képen

Sajnos gyakran előfordul, hogy megérkezéskor derül ki, hogy a szállás messzebb van a vízparttól, mint írták, nem olyan a felszereltsége vagy nem úgy néz ki, mint a képeken. Ebben az esetben ne vegye át a szobát vagy az apartmant, még beköltözés előtt jelezze, hogy másikra tart igényt. Ha szolgáltató nem tud új helyet biztosítani – például telt ház miatt – a vendég elállhat a foglalástól és visszakérheti a már befizetett pénzét.


 

7.

Semmi sem működik

Ha a szállás elfoglalásakor észreveszi, hogy valami nem működik, vagy hibás, azonnal jelezze a szolgáltatónak, akik kötelesek cserélni, illetve elhárítani a problémát. Ha ezt nem teszik meg, fényképezze le az adott tárgyat, hogy legyen bizonyítéka és jelzéseit írja be a panaszkönyvbe is, hogy hazatérve legyen bizonyítékai az ügyintézéshez.


 

1.

Jelezzük azonnal

Ha biztossá válik, hogy nem tud elutazni, hiába a lefoglalt szállás, a befizetett nyaralás, azonnal jelezze az útlemondást a szállásadóknak. Ellenőrizze a jegyeket is (vonat, repülő), hogy milyen lehetőségek vannak a cserére, az átírásra vagy a visszaváltásra.


 

2.

Segíthet a biztosító

Az utasbiztosítások legnagyobb részénél az indulás előtti nap éjfélig van lehetőség a törlésre. Gyakori, hogy a megkötött biztosítás tartalmaz útlemondási fedezetet is, és ebben az esetben a biztosító segít a teljes ügyintézésben.


 

3.

Cseréljük el a jegyeket

Manapság a belépőjegyeket például a különböző programokra, múzeumokba is előre szokás megvenni. Ha ezeket nem tudja visszaváltani, érdemes megpróbálni áttetetni egy későbbi időpontra, vagy átruházni másra, aki szintén oda utazik.


 

4.

Az orvos igazolja

A szállás lemondását érdemes telefonon vagy e-mailben intézni, ahol lehetőség van párbeszédre. Ugyanis kiderülhet, hogy a szállásadó nyitott az átfoglalásra, a módosításra, bármiféle retorzió nélkül, illetve ha egészségügyi probléma miatt nem tud utazni, rá kell kérdezni, hogy a lemondáshoz elfogadnak-e orvosi igazolást.


 

5.

Jobb előre tájékozódni

Akár belföldre, akár külföldre tervezi az utazását, mindig tájékozódjon a célállomás aktualitásairól. Ugyanis egy nyaralás meghiúsulhat amiatt is, hogy az adott térségbe a Külügyminisztérium nem javasolja az utazást háborús helyzet, járvány vagy épp természeti katasztrófa miatt. A minisztérium honlapján mindig aktuális információt talál ezekről.


 

6.

Különbség a kettő között

Az utazásszervező saját szervezett utakat, utazási csomagokat állít össze és értékesít, míg az utazásközvetítő más által már összeállított programot értékesít. Az utas mindig az utazásszervezővel kerül szerződéses jogviszonyba, tehát ha utazásközvetítőn keresztül is köti meg a szerződést, a szolgáltatás teljesítéséért nem annak közvetítője, hanem szervezője lesz a felelős. Fontos tehát, hogy minden esetben tájékozódjon az utazás tényleges szervezőjéről.


 

7.

Figyeljük az apróbetűt

Minden esetben figyelmesen olvassa el az apróbetűs részt, legyen szó a szállásfoglalásról vagy repülőjegy vásárlásról. Szerződések esetében nincs kevésbé fontos szakasz, könnyen előfordulhat, hogy a sokadik oldalon van csak szó arról, milyen lehetőségei vannak lemondás vagy csere esetén, és később nem lehet arra hivatkozni, hogy valamivel nem volt tisztában.


 

8.

Körültekintő választás

Ha nem egyénileg szervezi meg a nyaralását, hanem utazási iroda segítségével, még szerződéskötés előtt bizonyosodjon meg róla, hogy a cég szerepel a hivatalos nyilvántartásokban, rendelkezik utazásszervezői jogosultsággal és fizetésképtelenség elleni védelemmel.


 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek