Jilly Viktor, a fővárosi Táncsics Mihály Általános Iskola nyelvtanára különös módszert alkalmaz a nyelvoktatásra. Az első hat osztályban nem ad más jegyet, csakis ötöst.
Ahány nyelven beszélsz, annyi ember vagy – tartja a mondás. Ez az aranyigazság viszont a magyarok többségét hidegen hagyja, pedig a mai világban nyelvismeret nélkül szinte nem is lehet létezni. Jól tudja ezt Jilly Viktor is, aki mindennél fontosabbnak tartja, hogy a gyerekeknek legyen kedve az angol nyelv tanulásához. A tanár úr sajátos módszerrel dolgozik.
– Soha nem voltam jó tanuló, amit annak köszönhettem, hogy a főiskoláig alig volt olyan tanár, aki felkeltette az érdeklődésemet – magyarázta a Borsnak Jilly Viktor. – Nem hiszem, hogy butább lettem volna a többi gyereknél, pont ezért arra az elhatározásra jutottam, hogy rossz az a módszer, ami már egészen kicsi kortól kezdve osztályzatokkal értékeli a teljesítményt. Az alsós gyerekek oktatásánál nem a teljesítmény osztályzatokkal történő mérése, mint inkább a készségek és képességek kialakítása fontos. Ezen van a hangsúly, s nem azon, hogy hányast írok be a naplóba.
Az egyik anyuka, Judit annyiban osztja a tanár úr módszerét, hogy az érdemjegy semmit nem számít.
– Rengeteg embernek van alap- vagy középfokú nyelvvizsgája, pontosabban papírja róla, hogy beszél angolul, miközben meg sem tud szólalni – mondta az anyuka. – A cél szentesíti az eszközt, a lényeg, hogy beszéljen a gyerek angolul, mert ez a mai világban alap.
Erdős Andrea, a Helen Doron Early English tanára elmondta, hogy nem mindenben ért egyet kollegája álláspontjával.
– Számomra szimpatikus ez a módszer, de kortól függetlenül szükség van korlátokra. Legalább négyesekkel jelezzük, ha nem tökéletes a teljesítmény. Ha mindig csak azt mondjuk, hogy minden szuper, akkor hamis képet adunk a gyerekeknek, s így nem törekszenek arra, hogy a maximumot hozzák ki magukból – vélekedett Andrea.
– Természetesen én is azt tartom a legfontosabbnak, hogy pozitív érzést keltsünk a nyelvtanulással kapcsolatban, de a józanság határain belül. Dicséreteket és visszajelzéseket adni kell, hogy jó vagy gyenge az adott teljesítmény.