A Bors rögtönzött tesztjéből kiderült: nem ismerjük a közlekedési táblákat, sokszor azokat sem, amelyekkel naponta találkozunk vezetés közben. Egy biztos, sokan kínos helyzetbe kerülnének egy tanulóvezető KRESZ-vizsgáján…
Öt táblát mutattunk meg a tesztalanyoknak. Ráadásul olyanokat, amelyekkel sokszor találkozhatnak az utcán. Az eredmény nem túl biztató, a négy megkérdezett közül nem mindenki ismerte fel azt a táblát, amely kötelező elsőbbséget ad a szembejövőnek. A minimális sebességet jelző ábrát csak egy ember értelmezte helyesen, ami szintén elgondolkoztató. Még szerencse, hogy a hóláncot ábrázoló senkin sem fogott ki.
Mindamellett nem tehetünk szemrehányást a tesztalanyoknak, hiszen senki sem tanulmányozza naponta a KRESZ-táblákat, arról nem is beszélve, hogy nem csak ők véreztek el a táblateszten, a legtöbb emberrel ez történt volna, főleg, hogy alsó hangon 240 KRESZ-táblát kellene betéve ismernünk. Még szerencse, hogy a közlekedési táblák hiányos ismerete miatt kevés baleset történik…
Borka Zsolt: 5/3
– Itt az első tábla két nyíllal. Mit gondol róla?
– Ez könnyű, a szembejövő forgalom elsőbbséget élvez velem szemben.
– Kék tábla, benne egy 30-as szám. Mit jelent?
– Ezt is tudom, ez az előírt legkisebb sebességet mutatja, vagyis ennél lassabban nem szabad haladni.
– Tábla láncos autókerékkel…
– Még nem találkoztam vele, de szerintem azt jelenti, hogy a hólánc használata kötelező.
– És a teherautós tábla?
– Még sosem láttam. Talán azt jelentheti, hogy mondjuk 5 tonna felett behajtani tilos. De nem vagyok biztos benne.
– Ez nem talált, veszélyes anyagot szállító járművel behajtani tilos. Még egy táblánk van: ez a vasútra vonatkozik.
– Fénysorompóval ellátott vasúti átjárót jelez a tábla. Ha nincs alatta a kiegészítő, akkor csak vasúti átjárót jelöl.
– A félsorompó is fontos része a táblának...
– Tábla nyilakkal. Mi lehet?
– Ez nagyon gyakori tábla, amit szigorúan be kell tartani. Mindig a feketének, vagyis a szembejövőnek van elsőbbsége velünk szemben.
– Igen. És ez a tábla a harmincassal?
– Maximálisan csak ezzel a sebességgel lehet haladni ezen az útszakaszon.
– Minimálisan... Kerék a kerek táblában?
– A hólánc használatát teszi kötelezővé, hiszen ez is utasítást adó kék alapon van, ahogy az előbbi is. Jól tudom?
– Igen. És ez a teherautós tábla?
– Nem tudom biztosan. Lehet, hogy azt jelenti: dupla kerekű teherautóval nem lehet behajtani?
– Nem, ez sajnos nem jó. Végül itt egy vasúti átjáróval kapcsolatos tábla.
– Ez vasúti kereszteződést jelent, aminél lámpa segíti az áthaladást. Többet sajnos nem tudok mondani róla.
– Sajnos ez sem jó, lámpával és sorompóval biztosított vasúti átjárót jelöl a kettős tábla.
– Tábla nyilakkal. Mi lehet?
– Ez útszűkületnél látható. Amelyik a piros irányba haladna, az nem mehet tovább.
– Újabb tábla, most egy számmal.
– Ez a 30 kilométeres megengedett sebességet jelenti. Aki többel megy, azt büntetik.
– Nem éppen, aki ennél kevesebbel megy, azt marasztalhatják el. Ezt a gumikerekes táblát felismeri?
– Igen, hólánc használata kötelező.
– Tábla teherautóval. Mit jelent?
– Fogalmam sincs. Ezt még soha nem láttam.
– Veszélyes anyagot szállító járművel behajtani tilos. És az utolsó egy vasúti tábla.
– Netán tilos átmenni?
– Nem jó a válasz sajnos.
– Tábla két nyíllal.
– Ez azt jelenti, hogy a piros nyíl irányába haladó autónak elsőbbséget kell adnia a szembejövő feketének.
– Helyes! Tábla harmincassal.
– Feltételezésem szerint ez a maximálisan 30 kilométer per óra sebességet írja elő az autósoknak.
– Pont fordítva, ennyi a minimum. Tábla kerékkel.
– Ezt ismerem, a hólánc kötelező használatát írja elő.
– Tiltó tábla teherautóval.
– Ez vagy a tengely magasságának vagy a súlynak a korlátozását írja elő szerintem.
– Sajnos nem, veszélyes anyagot szállító járművel behajtani tilos. A vasúti táblát felismeri?
– Két tippem van erre a táblára: vagy szemafor és sorompó együttes használatára, vagy gyalogátkelőre hívja fel a figyelmet.
– Fénysorompóval és félsorompóval biztosított vasúti átjárót jelent pontosan.
› Nem csodálkoznak
Több, közlekedésben dolgozó szakembernek is megmutattuk a teszt eredményét, és egyikük sem csodálkozott. Mint mondták, az autósok nagy része csak minimális mennyiségű táblát ismer fel, közülük is csupán a legfontosabbakat. A szakemberek szerint abból nincs kiugróan sok baleset, hogy a vezetők nem ismerik a táblákat, sokkal nagyobb gondnak tartják, hogy sokan orvosilag vagy éppen pszichésen nincsenek vezetésre alkalmas állapotban, s úgy ülnek a kormánykerék mögé.