Öt éve követeli a családja a választ: hibázott-e valaki, amikor lányuk, Horváth Ilona a győri vasútállomáson kiesett a vonatból és meghalt.
A 22 éves Horváth Ilona 2010. március 15-én, a győri vasútállomáson esett ki a vonatból, majd egy tolató szerelvény halálra gázolta. A rendőrség balesetként vizsgálta az ügyet, s három év után lezárta úgy, hogy nem talált felelőst.
A család küzdelmének és kitartásának köszönhető, hogy az ügyészség végül nyomozást rendelt el. Mindez tavaly januárban történt, azóta egyszer (a nyáron) ismételték meg a helyszíni szemlét – vonat nélkül. Tudni kell, hogy ha öt éven belül nem lesz gyanúsítottja az ügynek, akkor elévül. Márpedig 2015. március 15-én lejár a határidő.
Nem csoda, hogy a család – bár már fenntartásokkal – nagy reményeket fűzött a keddi, megismételt helyszíni visszaállításhoz. Azt, hogy kettős érzelmekkel várták a vélhetően utolsó lehetőséget, mutatja, hogy készültek a Párizsból ismert felirattal: „Je suis Ilcsi” (én is Ilcsi vagyok).
A helyszínelésen a közlekedési szakértő egy új, saját teóriával állt elő. Ez merőben más verziót feltételez, lényege: a fiatal lány halálát az okozta, hogy háromszor rácsapódott a vonatajtó – tudtuk meg a család ügyvédjétől.
Ez azt jelentené, hogy a MÁV részéről semmilyen felelősség nem terhelne senkit. Beszédes ugyanakkor, hogy az igazságügyi orvos szakértő ehhez a teóriához nem csatlakozik, már csak azért sem, mert a hátsérülést nehéz a szemből érkező (ajtó)ütésekkel magyarázni.
A lány édesanyja korábban a Borsnak elmondta, hogy a hivatalos verzió szerint Ilcsi rossz járatra szállt, kiugrott a mozgó vonatból, és halálos sérüléseket szenvedett.
– Aznap káosz volt az állomáson, összevissza írták ki a járatokat. A vonat elején és végén más-más felirat állt, mert a szerelvény egyik fele Budapestre, a másik Sopronba ment, csak nem választották szét. Ilcsi ezért szállt rossz vonatra – állította az anya. De a horror csak ezután következett: családja szerint a lány kirohanhatott a kocsi ajtajához, aminek a zárja nem működött, így az kicsapódott, ő pedig kizuhant.
– A boncolási jegyzőkönyv szerint teste bal oldalán voltak kő okozta horzsolások és zúzódások, míg a rendőrségi és a MÁV-jegyzőkönyv szerint a hátán fekve gázolta el a tolató szerelvény, és a bal kezét levágta a kerék. Vajon hogyan fordulhatott meg 180 fokot a síneken? – teszi fel a kérdést az édesanya, aki szerint a kalauznak észre kellett volna vennie, hogy nem működik az ajtó, a szerelvény tolatásvezetője pedig nem volt a helyén, így nem észlelhette, hogy a lány a sínen fekszik.
A szülők azt feltételezik: a hivatalos verzióval ellentétben lányuk magához tért az esés után, meg is fordult a sínen, de hiába integetett, senki nem vette észre.