Még minimum három évig maradnak a kelet-afganisztáni állapotok.
Forrás: Zsolnai Péter
Évtizedek óta szégyenfoltja Budapestnek a Kőbánya–Kispest vasútállomás. Különösen azóta éles a kontraszt, hogy öt éve megnyílt a hozzá kapcsolódó, Köki Terminálnak nevezett pláza, és vele együtt felújították a 3-as metró végállomását, illetve átadták az új BKK-buszvégállomást. A MÁV-hoz tartozó terület viszont továbbra is Kelet-Afganisztánt idézi, ami különösképpen kínos, ha azt vesszük, hogy sok turista számára ez az első élmény Budapestről, amikor beér a városba.
De nem csak esztétikailag van probléma a vasútállomással. Lassan már szó szerint használhatatlanná is válik. Az utasfelüljáróról a peronok megközelítését szolgáló mozgólépcsők ugyanis régóta nem működnek, a betonlépcsők pedig életveszélyesek.
– Elég sűrűn járok erre. A lépcsők már olyan állapotban vannak, hogy ha egy idősebb ember nem kapaszkodik, egyből elesik. Amikor esik, befolyik a tetőkön az eső, és áll a víz mindenütt, így a lépcső gödreiben, repedéseiben is – panaszkodik Szabó Lajosné.
– Minden második héten utazom. Egy fiatalnak is nehéz ezeken a lépcsőkön bőrönddel közlekedni. Lejtenek és mozognak a lépcsőfokok lapjai. Ezzel találkozik a külföldi, amikor bejön a repülőtérről – teszi hozzá Plank Nóra.
– Jó lenne, ha végre újra működne a mozgólépcső, de igazából egy lift is elkelne. Botrányos, hogy mi van itt – bosszankodik Szabó Józsefné.
– Babakocsival is életveszélyes a dolog, egyet már összetörtem itt. Inkább ölben viszem a gyereket, és valakit megkérek, hogy a kocsit hozza utánam – meséli Nagy Ildikó.
A Magyar Államvasutak a panaszok kapcsán közölte: a mozgólépcsőket akkor tudják újra üzembe helyezni, ha megszűnik a beázás. Jelenleg tart a mozgólépcsők feletti tetőszerkezet szigetelésének engedélyeztetése, a kivitelező kiválasztása. A munkát várhatóan még idén megcsinálják. A hagyományos lépcsők karbantartása pedig már elkezdődött. A végső megoldás az állomás teljes felújítása és akadálymentesítése lesz, ám a tervek szerint ennek csak három év múlva örülhetünk. Jelen állás szerint 2018 nyarán kezdődhetnek a munkálatok, és 2019 végére várható az átadás.