Tízmillió forintért járhatnak taxival repülőtérre a képviselők és mehetnek haza késő este az Országház dolgozói egy éven keresztül. Ez szinte semmi: 2012–13 között 21,6 milliót költöttek el ugyanerre.
Forrás: Illusztráció/Thinkstock
A parlamenti honlapon bukkantunk egy idén július 1-jétől 2017. június 30-ig hatályos szerződésre, amelyet az Országgyűlés Hivatala és a Főtaxi kötött. Eszerint 9 millió 906 ezer forint keretösszegre szerződtek taxiszolgáltatás igénybe vételére a céggel. A teljes összeget ugyan nem kötelező kihasználni, ám a Bors által kikért adatokból kiderült: korábban még nagyobb pénzeket is költött a hivatal taxizásra.
A fideszes Kövér László által 2010-től elnökölt Országgyűlés 2011 végén váltott taxitársaságot: 2016 februárjáig az RT5 Taxi Holdinggal szerződtek, bár az utolsó két évben – idén októberi kifutással – párhuzamosan a Taxiplus Kft.-vel is volt szerződésük. Ezalatt 2,7 és 9,6 millió forint között mozgott az évente–másfél évente eltaxizott összeg. 2012 májusa és 2013 decembere között azonban kiugró mértékben kaszált az RT5 Taxi: a teljes keretösszeget felhasználva, összesen 21,6 milliót fizetett ki nekik a hivatal. De vajon miért kell az adófizetőknek állnia a taxizást, ha a parlamenti képviselőknek üzemanyag-térítés, ingyen BKV-bérlet és tisztességes fizetés is jár?
Az Országgyűlés Hivatala a Bors kérdéseire azt válaszolta: a taxiszolgáltatást a képviselők és a hivatali dolgozók vehetik igénybe, ha külföldi kiküldetésük során a repülőtérre vagy onnan vissza utaznak. De, ha a dolgozók esetleg késő éjszakába nyúlóan végzik feladataikat, akkor is jár nekik a parlamenti taxizás. Kérdésünkre, hogy miért pont a Főtaxit választották, a hivatal közölte: Budapesten a szolgáltatások árai azonosak a szolgáltatóknál és az éves összeg nem éri el a közbeszerzési értékhatárt. És mivel korábban más társaságokkal szerződtek, most éppen a Főtaxi jött számításba.