Tragikus következményei lesznek az országban, ha tovább romlanak a diákok képességei – állítja Nahalka István oktatáskutató.
Forrás: Thinkstock
A szakember annak kapcsán mondta ezt a Borsnak, hogy kiderült: a 2015-ös nemzetközi PISA-felmérés tanúsága szerint alig három esztendő alatt brutálisan romlott a 15 éves tanulók teljesítménye szövegértésben, matematikában és természettudományokban.
Munkanélküliség és kivándorlás
Már a mostani munkaerőgondokat is a közoktatás problémái okozzák, s ez csak fokozódik majd – véli Nahalka. Miközben az ország egyes részein a cégek nem találnak elegendő képzett és felkészült dolgozót, másutt óriási a munkanélküliség, sokan pedig külföldön kénytelenek állást szerezni.
Zuhanni fog az életszínvonal
Mivel a cégek számára egyre értéktelenebb lesz a magyar munkaerő, egyre kevesebbet is fognak fizetni az embereknek. Az életszínvonal emiatt sokat esik majd. Ráadásul nő majd a társadalmi szakadék, egyre inkább gazdagokra és szegényekre esik szét a társadalom.
Frusztrált felnőttek lesznek, akik nem értik a világot
A gazdasági visszaesés hatására a közhangulat drámaian romlani fog. Az akkorra felnőtté váló diákok egyszerűen nem fogják érteni a körülöttük lévő világot, sokan nem tudnak majd boldogulni akár egy egyszerű hivatali ügyintézéssel sem. Ettől idegesebb, frusztráltabb lesz az emberek többsége, és kevésbé akar majd kitörni ebből az állapotból például tanulással, vállalkozással.
Hogyan lehet véget vetnia lejtmenetnek?
Nahalka István állítja: a szülők vagy a tanárok sajnos csak akkor tehetnek valamit a folyamatok ellen, ha szavazati jogukkal élve változtatnak a jelenlegi oktatáspolitikán. A lesújtó PISA-eredményekért a szakértő szerint nagyban felelős az Orbán-kormány által központosított közoktatás.
– Nem taníthat jobban, nem alkalmazhat más módszereket, tantervet a pedagógus és az iskola, mert teljesen elvették az önállóságukat – véli Nahalka.
A szakértő szerint menekülőutat jelenthet, ha a szülők kiveszik a gyerekeiket az állami iskolából, és magán- vagy alapítványi intézményben taníttatják őket. Csakhogy nincs sok ilyen Magyarországon, nyolcvanezer általános iskolásból alig 2500-3000 gyerek tanul ott. Ráadásul azok az alapítványi iskolák fizetősek, és a színvonallal együtt a tandíj mértéke is nő.