<p>Fellendülőben az autópiac, közel kétszer anynyian szeretnének kocsit vásárolni az idén, mint tavaly – derül ki egy friss, ötszáz válaszadó bevonásával készült hazai felmérésből. Az NRC és a Cofidis Magyarország friss kutatása tervekről, trendekről, szempontokról és félelmekről egyaránt árulkodik.</p>
Forrás: Thinkstock
Azért az ár az úr
Szárnyalhat a használtautó-piac: míg 2016-ban a megkérdezettek nyolc százaléka vásárolt autót, addig idén tizennégy százalék tervez effajta beruházást, döntő többségük pedig nem új, hanem használt autóban gondolkodik. Hosszú a fontossági tényezők listája, melynek első helyén egyértelműen a vételár szerepel: a válaszadók 93 százalékánál az árcímke a legbefolyásolóbb tényező.
S hogy mennyi az annyi? A többség egy- és hárommillió forintos árkategóriában keresgél, de meghatározó az 500 ezer és az egymilliós szegmens is. A vásárlók hatvan százaléka fontosnak tartja, hogy csak akkor nézelődjön, ha már a zsebében lapul a teljes vételár, ugyanakkor a megkérdezettek 35 százaléka részben vagy teljesen hitelből intézné a beruházást.
Fej fej mellett
A népszerűségi lista élén a Suzuki és az Opel tanyázik, a második helyen pedig a Volkswagen és a Ford osztozik. A márkán túl persze döntő a műszaki állapot, alap az érvényes forgalmi, a fogyasztás és a futott kilométerek száma – derül ki a felmérésből.
Szintén sokat nyom a latban az érdeklődőknél a jármű életkora: tízből négyen öt, legfeljebb tízéves éves autóba fektetnének, minden harmadik válaszadó ugyanakkor ennél öregebb, akár tizenöt éves gépet is el tud képzelni négykerekű családtagnak. A héten tapasztalt szmogriadóktól függetlenül is fontos a többség számára, hogy a kiszemelt jármű alacsony szén-dioxid-kibocsátású legyen.
Érdekes különbség figyelhető meg a nemek között az autó színét illetően: a nők 44 százalékánál kulcskérdés az árnyalat, míg ez a pasik közül csak minden ötödiknél fontos.
Rettegés az átveréstől
Meglepően sok félelem merült fel az emberekben a használt autók kapcsán. A legtöbben, azaz a megkérdezettek közel kétharmada attól tart, olyan műszaki problémák merülnek majd fel, melyek nem derültek ki a vásárlás előtt. Sokan aggodnak amiatt, hogy nem valós adatot mutat a kilométeróra vagy kétes eredetű járművet vesznek, illetve túl sok váratlan kiadás jár majd a járgánnyal, esetleg becsapja őket a kereskedő.
Nem fél a használattól
Winkler Róbert autós újságíró szerint egyre jobb a helyzet a használt autó piacon, hiszen nem egy, újonnan akár hétéves garanciával kínált páréves autót is nagy biztonsággal megvehet az ember, mert azt a garancia miatt csakis hivatalos márkaszervizben vizsgálhatták. S hogy ő maga mit vezet, illetve mikor, mire váltana? – Én tíz éve egy ma már húszéves, Kanadából való Toyota 4Runnerrel autózom. Kitartunk egymás mellett. Ha mégis megadná magát, akkor egy használt, hidrós futóművű Citroën C5 kombiba ülnék át, akár hiteltámogatással is – vallja be a Borsnak.
13,2 év az autók átlagéletkora itthon (Bosch felmérés, 2016.)