Tizenhat élet - köztük sok diák: a péntek éjjeli szörnyűségek feldolgozását nagyban segítené, ha legalább a miérteket ismernénk. A szakértők szerint azonban erre még nagyon sokat kell várni.
Forrás: Czerkl Gábor
Miközben Olaszországban teljes erővel - magyar rendőrök bevonásával - zajlik a helyszínelés, itthon mindenki igyekszik szakértők véleményét kérni. Mi történhetett pontosan? Senki sem tudja - elméletek azonban születtek.
Sonkoly Szabolcs igazságügyi közlekedési szakértő a Magyar Időknek arról beszélt, nem várható gyors eredmény: legalább fél évig elhúzódhat a veronai buszbaleset okainak kivizsgálása, és a történtek pontos rekonstruálása még így sem garantált. A busz ugyanis teljesen kiégett, és az utazási valamint műszaki információkat rögzítő tachográf is megsemmisült.
Az ATV egyik hírműsorában Karlovitz Kristóf közlekedésmérnök azt fejtette ki, elképzelhető, hogy úgynevezett lassú defekt okozta a tragédiát: a jobb első kerék defektet kaphatott, de ez a jármű vezethetőségén egy ideig nem volt érzékelhető, csak akkor, amikor már a felhevült gumiabroncs tönkrement. A tűzet is a felhevült gumiabroncs - vagy egy ütközés okozta szikra - okozhatta, ez lobbanthatta be a kifolyt gázolajat, ami a busz alján pillanatok alatt elterjedt.
Az InfoRádiónak azonban Pausz Ferenc közlekedési mérnök, az Országos Polgárőr Szövetség alelnöke pont arról beszélt, hogy egyáltalán nem természetes, ha egy ütközésben kigyullad a jármű: "Sok egyéb olyan tényezőnek is együtt kell működnie, ami odáig vezethet, hogy kigyullad a jármű. Például eltört valahol egy üzemanyagcső, és ez egy szikra következtében kigyulladhatott. Az esetek nagy részében azért az ütközések következtében nem szoktak a járművek kigyulladni. Főleg akkor nem, ha dízelolaj hajtja a járművet" - magyarázta, hozzátéve, hogy a lángokat okozhatta több esemény véletlen összejátszása és a busz nem megfelelő műszaki állapota is.
Pausz szerint a féknyom hiánya is árulkodó lehet: "Az, hogy nem volt féknyoma egy járműnek, adódhat egyrészt abból, hogy eleve nem fékezett a sofőr, vagy nem olyan intenzitással fékezett, hogy a kerekek csúsztak volna. Ezenkívül más nem nagyon vezethet ilyen következményhez." Ugyanakkor arról is beszélt: a féknyom hiánya adódhat abból is, hogy a sofőrnek egyszerűen nem volt ideje fékezni - azaz a baleset gyorsabban következett be, mint a vezető reakcióideje - de az is eredményezhette, hogy nem működött a fékberendezés.
* * *
A 16 halálos áldozattal járó veronai buszbalesetről szóló cikkeinket itt érik el.