Ahány kategória, annyi győztes: más-más nyári gumiabroncs végzett első helyen a száraz és a nedves aszfaltos féktáv-, illetve kanyarsebesség-mérésnél, de zajszint, kopásállóság és kigurulás tekintetében is. Az <a href="https://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/nyarigumiteszt_2017_rekordszamu_abroncsot_vetettunk_ossze-18917" target="_blank">Autónavigátor</a> húsznál is több nyári gumiabroncsot ellenőrzött, az eredmények beszédesek.
Forrás: Thinkstock
Becsapós árak
A húsznál is több tesztalany között akadt alig tizenkét ezres és huszonhat ezer forint feletti darab is, ám mindkettő megbukott az összesítés során. Ugyanakkor a végső rangsorolásnál ezüstérmes Firestone Roadhawk 15 ezer forintos árcímkével büszkélkedhet, amellyel a vizsgált paletta ötödik legolcsóbb darabja.
Márkán belüli csavar
Érdekes, hogy óránként hatvan kilométeres sebességről száraz aszfalton 13,9 méterrel a legjobb fékutat a Goodyear olcsó kategóriás márkája, a Debica Presto HP produkálta, megelőzve az anyacég mintegy ötezer forinttal drágább prémium abroncsát, a Goodyear EfficientGrip Performance-t, amelynél 14,4 métert mértek.
Méretes féktávok
Száraz aszfalton nagyon jól szerepelt még a Michelin Cross Climate (14,1 méter) és a Michelin Energy Saver+ (14,4 méter), 17,2 méter feletti teljesítménnyel viszont bukott a Vredestein Quatrac 5, a Nokian eLine2, a Firestone Multiseason és a két Hankook, a Kinergy 4S meg a Ventus Prime3 K125.
Nedves pályán a Firestone Roadhawk (14,3 méter), a Goodyear EfficientGrip Performance (14,4 méter) és a Michelin Energy Saver+ (14,4 méter) alkották az élbolyt, a Hankook Kinergy 4S és a Firestone Multiseason 17,3 méterrel, a Vredestein Quatrac 5 21,1 méterrel szégyenkezhet.
Kategóriák bajnokai
Óránkénti 15 kilométeres kigurulásban a Barum Brillantis 2 győzedelmeskedett 26,1 méterrel, nedves aszfalton a Continental ContiPremiumContact5 tarolt 51,8-as, száraz terepen viszont a Nokian eLine 2 vitte a prímet 39-es kanyarsebességgel. Zajszintben a Hankook Ventus Prime3 K125 csak 61,7 decibelt produkált, kopásállóságban pedig a Firestone Multiseason kapott tíz pontot.
Végső rangsor
Az összesített, súlyozott toplista élén a Michelin Energy Saver+ végzett. Ezüstérmes lett a Firestone Roadhawk, s dobogós helyen végzett a Bridgestone Turanza T001 Evo is.
Az összesítés során rossznak ítélt márkatípusok sem mindenütt véreztek el: a Nokian eLine2 nagyon jó, a Fortune FSR801 jó eredményt ért el a száraz aszfaltos kanyarsebességteszten, az Apollo Alnac 4G All Season átlagos zajszint kategóriában szerzett jó besorolást, a Hankook Kinergy 4S H740 és Vredestein Quatrac 5 pedig kopásállóság tekintetében volt jó.
Gumiabroncs | Értékelés | Súlyozott eredmény (%-ban)* |
---|---|---|
Michelin Energy Saver+ | Nagyon jó | 93,5% |
Firestone Roadhawk | Nagyon jó | 93,1% |
Bridgestone Turanza T001 Evo | Nagyon jó | 92,6% |
Goodyear EfficientGrip Performance | Jó | 90,9% |
Debica Presto HP | Jó | 90,8% |
Pirelli Cinturato P1 Verde | Jó | 89,8% |
Nexen N'Blue 4Season | Jó | 88,4% |
Michelin CrossClimate | Kielégítő | 87,7% |
Continental ContiPremiumContact 5 | Kielégítő | 87,4% |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | Kielégítő | 86,7% |
Kormoran Runpro B | Kielégítő | 86,3% |
Falken Ziex ZE914 Ecorun | Kielégítő | 86,2% |
Firestone Multiseason | Kielégítő | 86,1% |
Barum Brillantis 2 | Kielégítő | 86,0% |
Apollo Alnac 4G | Kielégítő | 85,9% |
Dayton Touring 2 | Kielégítő | 85,5% |
Hankook Ventus Prime3 K125 | Kielégítő | 85,1% |
Fortune FSR801 | Rossz | 83,5% |
Apollo Alnac 4G All Season | Rossz | 83,4% |
Nokian eLine 2 | Rossz | 82,9% |
Hankook Kinergy 4S | Rossz | 82,6% |
Vredestein Quatrac 5 | Rossz | 80,6% |
* a száraz aszfalton mért fékezhetőség 30%-os, a nedves aszfalton mért fékezhetőség 20%-os, a kopás 15%-os, a száraz és nedves aszfalton mért kanyarjellemzők és a gördülési ellenállás 10-10%-os, valamint a zajszint 5 százalékos súlyozásával (Forrás: autónavigátor.hu)
Ha tartósan hét fok feletti a napi középhőmérséklet, érdemes lecserélni az autónkon a téli gumit nyárira. A kétféle gumiabroncs között a mintázat, a profilmélység és az anyagösszetevők is különböznek. Jó tudni, hogy a melegebb évszakokban kétszer, kánikulában nyolcszor nagyobb lehet száraz úton a féktávolság téli gumival, mint nyárival.