Aktuális

Elkaszálta a politika a Pentét

Bors

Létrehozva: 2017.05.30.

Régi történet, hogy miért nincs nekünk, magyaroknak ma „saját márkás” autónk. Már 1907-ben megkereste a csehországi Laurin és Klement gyár a kormányt, és felajánlotta, hogy épít egy autógyárat Ma­gyarországon. A kereske­del­­mi minisztérium azonban meg­vétózta az ötletet, amivel óriási esélyt szalasztottunk el. A gyárat pár évvel később megvette az egyik legnagyobb gépipari cég, a cseh Škoda – a többit már tudjuk.

Az RTL Klub XXI. század című műsorából kedd este az is kiderül: ha az állam nem is látott fantáziát a járműiparban, mindig akadtak vállalkozószelleműek, akik megpróbálkoztak az autógyártással. Csonka János a legismertebb: az első Csonka-féle automobil 1905. május 31-én indult el kétezer kilométeres próbaútjára.

Az I. világháború után a Magyar Általános Gépgyárban folyt autógyártás (Magomobil, Magotax), de az 1928-ban megszületett, hathengeres Ma­­­gosix már nem futott be karriert, mert a gyár a gazdasági válságban becsődölt. 1945 után felvetődött, hogy szükség len­ne magyar népautóra. Pentelényi Jánosnak, a Csepel Művek mérnökének alkotása volt a kétütemű Pente 500 és 600. Havi húsz elkészült jármű már gazdaságossá tette vol­na a gyártását, ám a politikai döntés ezt elkaszálta. 1955-ben készült Székesfehérváron a Balaton.

A törpe kocsit Rubik Ernő édesapja tervezte. Nem ajtaja, hanem elhúzható teteje volt, mint a pilótafülkéknek. A hazai tervezésű autók közül végül a legnagyobb sikert a Puli (1986) érte el. Francia megrendelésre több százat adtak el, de a magas ára miatt itthon sosem terjedt el.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek