<p>Egy hete, hogy elütött egy budapesti busz egy nyolcéves kisfiút, aki belehalt sérüléseibe. Ez a sokadik olyan eset volt idén a fővárosban, amikor tömegközlekedési jármű gázolt, ami a sofőrnek is trauma.</p>
Forrás: MTI
A villamos-, metró-, busz-, HÉV- vagy trolibuszvezető is emberből van, megviselik a balesetek, főleg, ha gyalogost üt el. A BKV a Borsnak küldött tájékoztatójából kiderült, csak tavaly hatvanöt gyalogosgázolás történt Budapesten, kétharmaduk villamosvonalon. Az 1-es villamos egyik vezetőjének – szerencsétlenségére – ráadásul kettő is kijutott, de egyik esetben sem volt felelős.
Minden gázolásos baleset után azonnal leváltják a sofőrt. Ha a vezető egyértelműen felelős a balesetben, és a rendőrség már a helyszínen bevonja a vezetői engedélyét, a BKV kirúgja a sofőrt – mivel jogosítvány nélkül nem tudják alkalmazni. Ez persze a szélsőséges eset forgatókönyve, általában egyéntől függően zajlanak a továbbiak.
A baleset után a sofőrnek kell eldöntenie, hogy másnap volán mögé tud-e ülni, újra felveszi-e a munkát. A BKV szerint az esetek többségében ez a jellemző, de általában a járművezető egy nap szabadságot kap. Persze, ha megsérül, akkor betegszabadságra megy.
A sofőröknek ezen felül soron kívül meg kell jelenniük az üzemorvosnál, ő dönt a további eljárásról: kell-e pszichológushoz menniük vagy sem. Hogy mennyien vették igénybe szakember segítségét, arról a közlekedési vállalat nem vezet statisztikát.
Halálos gázolás esetén a BKV vezetése személyesen is meghallgatja a balesetben érintett sofőrt. Azonnal felajánlják neki a pihenést, illetve a pszichológiai segítséget. A közlekedési vállalatnál az a tapasztalat, hogy a legtöbben a tragédia után pár nappal már kérik a beosztásukat, mert úgy érzik, nehezebb feldolgozni a baleseteket, ha nem állhatnak ismét munkába.
Volt olyan sofőr is, aki a hosszú betegszabadság és a pszichológiai kezelés ellenére sem tudott többé volán mögé ülni, annyira megviselte a tragédia. A BKV-nál az ilyen esetekre azt találták ki, hogy más munkakört ajánlanak fel. Telephelyen vagy kocsiszínben dolgozhat tovább az illető garázssofőrként, garázsmesterként, diszpécserként vagy váltóőrként. Évente átlagosan három-négy balesetező, főleg villamosvezető kéri az ideiglenes vagy végleges áthelyezését.