Nemrég egységesítették az országos segélyhívó számot, ahol a mentőktől, tűzoltóktól, rendőrségtől lehetne segítséget kérni, de úgy látszik, hogy döcög a rendszer, mert rengeteg panasz érkezik rá.
Szakemberek is panaszkodnak
Egy orvos egy infarktusos beteghez akart mentőt hívni a 112-t tárcsázva, de a szombathelyi központba befutott hívásnál az operátor rengeteg kérdést tett fel, így értékes perceket vesztettek – írja az Index.
Most pedig a Hivatásos Tűzoltók Országos Szakszervezete foglalt állást a központi segélyhívó ellen. Ők is azzal érveltek, hogy az új rendszer bevezetése inkább lassítja, mint gyorsítja a mentést. A szakemberek azt javasolják, hogy inkább mentsük el a telefonunkba a körzeti orvos, rendelő vagy épp a tűzoltóközpont és a rendőrség számát.
A másik oldal
Az ügy kapcsán a hívásközpontokban dolgozó operátorok is megszólaltak, akik szerint a rendszer hasznos, de nagyon fontos, hogy a hívó hogyan kommunikál.
Szerintük semmi értelme a régi segélyhívó számokat hívni, mert a rendszer automatikusan átkapcsol a központba, és csak az ott leadott segélyhívás után kapcsol vissza az illetékes szervhez. De az is lehet, hogy ha foglalt a vonal, akkor automatikusan átdob a szomszéd megyébe, ami szintén nem túl szerencsés.
Ha nem otthon lennénk
Hiába mentjük el a körzeti számokat, ha mondjuk útközben ér bennünket a baj. Az operátorok összeállítottak egy kisokost, mi tehát a teendő, ha az ember a 112-n szeretne minél hamarabb mentőt, orvosi, rendőri vagy segítséget vagy a tűzoltókat szeretné kihívni:
1. Mutatkozzon be az operátornak, ha felvette.
2. Közölje, hogy pontosan milyen címen van a beteg, egyéb probléma ahová a segítség kell (település, utca, házszám, ha van, akkor emelet és ajtó, valamint kapucsengő/kapukód). Ha könnyen összekeverhető nevű a település, akkor az irányítószám is hasznos információ.
3. Egyetlen rövid mondatban mondja el, hogy miért kell a segítség. Például „Egy idős ember rosszul van”, „Betegszállításra van szükség”, „A terhes testvéremnek fáj a hasa” stb. Ne kezdjen bele a komplett történetbe, azzal a 112-es operátor nem tud mit kezdeni, azt majd a mentősnek mesélje el.
4. Várja meg, amíg létrejön a kapcsolás. Ez jellemzően Budapesten és Borsodban kicsit lassabb szokott lenni, egyébként általában gyors. Éjjel is lassabb lehet, ha alszik az ügyeletes és a csengés ébreszti fel.
5. Ha ön például orvos vagy (akár kórházban, akár ügyeleten vagy háziorvosként), akkor is a fenti lépéseket kövesse, és ne fontoskodjon. Az „Azonnal kapcsolja a mentőket, ne is kérdezzen semmit” hozzáállással az operátort akadályozza a munkájában, és lelassítja az ügymenetet.
Miért vezették be a 112-t?
A rendszer lényege, hogy a hívásokat a két országos központban szűrik ki, a mentésirányítást azonban továbbra is a mentők, tűzoltók, rendőrség végzi. A hívásokat képzett, civil operátorok fogadják, akik egy adatlapot töltenek ki a számítógépen. A mentést az illetékes szerv ez alapján kezdi meg. A szakemberek szerint a rendszer mellett az szól, hogy csak egy telefonszámot kell megjegyezni, könnyebb kiszűrni a kamu vagy semmilyen intézkedést nem igénylő hívásokat – ez a hívások hetven százaléka –, a mentésirányítás jobban tud gazdálkodni a bevethető erőkkel, bonyolult eseteknél egyszerre riasztható mentő, rendőr és tűzoltó, és 24 órában van idegen nyelvű operátor.